• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Kegge

Hejje!
    Ska läsa igenom tråden lite bättre men känns kanske som jag får vara me lite här?

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • Kegge

Fast har ju fått min kotte blev igångsatt först sen akutsnittad.
    Nu funderar jag på om man skulle klara en vanlig förlossning då de stackars små ynkliga sammandragningarna jag fick av igångsättningen ska bli värre när man får värkar alltså?
    Och tänk om man blir snittad igen...

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • taksi

Kegge: dom vanliga värkarna var INGENTING jämfört med pinvärkarna man fick av värkstimulerande droppet. Eller i alalf all för mig. Jag ska ha eda före dropp den här gången om det måste bli nåt dropp...

• Kegge

Måste läsa hur ni känner och hur nära ni är att se era små underverk!
    Spännande fast läskigt förstår jag!

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • Kegge

crex- Blev igångsatt me en tuss som skulle mjuka upp fick ta morfin för å klara natten...
    sen sitta där på avdleningen i typ 3dagar (fick inte lämna avdln) nääää hoppas man inte hinner tänka nästa gång det bara säger poff nu är det dags ut tjoff klart!
    Inte vänta 14dagar å bli snittad tillslut!

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • taksi

Usch låter inte ett dugg kul!
    Jag skulle vilja beställa en förlossning som tar ca 10-15 timmar. Kan man göra så? Det får absolut inte gå för fort, det är jag livrädd för. Och inte flera dygn som sist. Och inte sluta med klocka eller akutsnitt...

Själv är jag i v. 34+3 nu. Börjar känna mig mer och mer tillfreds med tanken på förlossning, vilket chockar mig sjläv! Otroligt och underbart!

• Kegge

Näää alltså jag vet inte hur jag kommer reagera när man väl är där igen.
    Kanske känns toppen om man har tur å får ett gott bemötande som du fick!

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
  • taksi

När det väl "smäller" har man ju ingen aning om vad som hädner med känslorna och tankarna. Jag har tidigare haft många ångestattacker i samband med bara mvc-besök osv utifrån förlossningen och förra förlossningen. Så sakta har jag börjat hittat dom mer positiva sidorna av hur det var förra gången och hur det ska kunna bli. Men det växlar så klart väldigt fortfarnde och kan vända superfort!

• Kegge

Härligt! Kanske inte är så farligt när man väl är där men får jag välja nej tack inte ett snitt till man blir lite handikappad efteråt men hade inte ett dugg ont nånstanns jo ont i ryggen av sjukhussängen. Tihi!
    Men jag var förberedd på ev snitt (Tänkt igenom olika händelser) så det var lugnt vi skämta oss igenom operationen men efteråt var jag inte beredd på att inte kunna göra någe. Nåväl jag är glad att min son lever så det var väl värt det.

Oj nu är klockan mycket!
    Hoppas du får sova gott inatt!

~♥~son född 30/6 -07!~♥~
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning