• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • 0Love0

crex

Gravid med tredje.Kommer antagligen att få i gånsättning pga olika anledningar

• taksi

Jag kommer troligen ocskå att få igångsättning. Fast jag betvivlar att det kommera tt behövas. Är ju beredd hela dagarna och nätterna nu. Har just nu förvärkar var tredje minut igen, så psykande!

Hur långt gången är du?

• taksi

Oj, då är det verkligen dags snart! Har du fått något extra stöd under graviditeten (utifrån förlossningsrädsla)?

• 0Love0
    taksi skrev 2007-10-22 15:22:07 följande:
    Oj, då är det verkligen dags snart! Har du fått något extra stöd under graviditeten (utifrån förlossningsrädsla)?
    Nejingenting alls.Men kommer ev att få nu islutet
  • taksi

Å, vad tråkigt att höra! Bra om du får extra stöd nu! Jag antar att man tänker mer och mer på det ju mer det nrämar sig. Själv får jag ju psykbryt bara av att gå omkring med dom hrä nedrans förvärkarna hela tiden!

Ska faktiskt ta och lägga mig igen för att se om det blir bättre. Annars kanske jag vill åka in och kolla läget.

• 0Love0

"Vi sätter inte igång en förlossning utan medicinsk indikation"

Betyder detta att dom inte sätter i gång pga rädsla?

• Kattöga

Hittade en sida om kejsarsnitt med en hel del bra fakta om bl.a. risker, om någon är intresserad: www.obst.mas.lu.se/perinatal/kkumas/forloss/f_snitt.htm

Är inte största risken för mamman blodpropp efter operationen? Sannolikheten är säkert väldigt liten, men för mig är det nog det som känns mest riskfyllt med kejsarsnitt. Men känslomässigt är kejsarsnitt så lockande för att man har mer koll på skeendet - och det finns garanterat personal närvarande.

Jag ska prata med min läkare på onsdag om ev. igångsättning _om_ jag går fram till v. 36 när man ska klippa cerklaget. Det var visst inte Aurora-BM jag skulle ta den saken med, fast hon skrev i och för sig en rad om det i journalen. Fast jag är rädd för igångsättning också... Inget alternativ känns bra, men ungen måste ju ut på något sätt...

• Kattöga
    0Love0 skrev 2007-10-22 14:55:32 följande:
    Hur många här är gravida?
    Är gravid med barn nr. 4 (fast vi fick inte behålla barn 1 och 2, tyvärr). Är nu i v. 31+2, och det känns som det är en hel evighet kvar och jag bara oroar mig och oroar mig... Å andra sidan är risken stor att jag får för tidigt, har fått det båda första gångerna - så det är ju också något jag oroar mig för.
  • Kattöga
    0Love0 skrev 2007-10-22 15:24:30 följande:
    Nejingenting alls.Men kommer ev att få nu islutet
    Hoppas du får ordentligt med stöd nu. *Håller tummarna*
    Kan du känna något postivt i att det inte är så många veckor kvar längre som du behöver oroa dig?

(Funderar själv på om det kommer att kännas bättre framöver p.g.a. det, eller om det istället blir värre med oron ju närmare jag kommer förlossningen?)
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning