• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • 0Love0

Kattöga

Jag får mer o mer panik

• Kaxmaja
    taksi skrev 2007-10-22 09:13:02 följande:
    angelzezzan och apan: jag är nog också sån att ajg vill ha mycket info och hellre veta vad som kan vara läskigt än inte. Det är visst bara sån jag är! Samtidigt, för många av oss som har en förlossning bakom oss och har sån här skräck så har det ju oftast inte varit en normal förlossning. Kom ihåg att våra förlossningar INTE är de vanligaste! För mig kan man säga att "sådan graviditet sådan förlossning" är något som jag trott på redan från första barnet. Jag var jätterädd även innan, men när jag fick en så otroligt tung graviditet blev jag säker på att det skulle bli svårt att klara av förlossningen. Därför är jag orolig inför denna med då jag har en kroppsligen tung graviditet även denna gång. Iiiik, vad nervöst att jag riktar in mig på en ny vaginal förlossning! angelzezzan: sluta genast titta! Jag tycker det är asbra att kolla på den där serien! Dels finns det ju den där förlossningen som liknar min (om du såg hon med sugklockan i del 1 +2) och det gör att jag kan ta fram känslorna från min egen förlossning för att bearbeta. Sen vågade jag inte alls titta på sånt inför första förlossningen. Nu när jag varit med om det en gång kan jag känna igen mig och se på serien med helt andra ögon. Vet ju själv att man ser på värkarna och hur plågad kvinnan är när man inte varit med om det. När jag var med om det sjläv tänkte jag "jaså, blir det inte värre?!" Jag kan till och med inspireras av vissa saker i serien nu, och för att vara jag måste jag säga att det är ett så otroligt stort framsteg. Känns helbra!
    För sent jag såg hela serien när den visades på norsk tv.
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • taksi

0Love0: det låter som att dom inte sätter igång en förlossning pga rädsla? Har någon sagt så till dig, eller har du läst det i journalen eller på nån sorts informationssida? Min aurora-bm ska prata med läkaren där som beslutar om ifall jag ska få igångsättning eller inte. Jag lovar, jag bryter ihop om jag inte får det! Men i så fall kommer jag att bryta ihop tillräckligt för att få planerat snitt. Fast nä, fy!

angelzezzan: ajdå.

kattöga: tack för länken! Jag hade tappat min favoritsida med info om snitt och den du skickade var ju jättebra när jag skummade nu. Ska läsa den noga sen.

Jag har blivit så nervös för att gå och lägga mig. Är så rädd för förvärkarna, för att förlossningen ska dra igång på allvar och att förvärkarna annars ska hålla mig vaken pga smärtan eller oron för förlossning. Det hade lugnat ner sig så bra under kvällen, men jag fick just den värsta värken hittills för dagen. Inte påminner det lite om förlossningen heller! Blir så nervös. läkaren på mvc sa ju att det kan gå fort nu om jag får riktiga värkar. Men hur ska man veta när dom blir riktiga om man har haft förvärkar sen v. 24???

• 0Love0

crex

Läste det på sjukhusets sidadär jag ska föda.

• taksi

Iiiiik, jag ska in på förlossningen nu. Jag har haft värkar under natten var tredje minut. Fast det höll bara i sig ca 3 timmar innan det blev lugnare.

• Kaxmaja
    taksi skrev 2007-10-23 09:07:37 följande:
    Iiiiik, jag ska in på förlossningen nu. Jag har haft värkar under natten var tredje minut. Fast det höll bara i sig ca 3 timmar innan det blev lugnare.
    Hur går de????
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kattöga

crex:
    Undrar också hur det är med dig/er?!
    Hoppas allt är bra!
    *stor kram*

• Fru U

Håller tummarna för crex

Live and let live
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning