• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • herbst
    taksi skrev 2007-10-29 10:13:19 följande:
    herbst: vad skönt att du har kommit fram till ett beslut och att det är klart med läkaren också! Hoppas att det ska göra att du känner dig trygg med en vaginal förlossning nästa gång.
    jo det är ju inte själva förlossningen jag e  rädd för den  gick super bra men tanken på att få ut ett levande barn samt litar ju inte  på ctg maskinen alls så  jag tänkte  för min o gubbens skull att vitar snitt nu o lyckas och sen kanske man vågar lite  på tekniken igen om det kommer ett syskon till...
    men är än rädd för nålarna i ryggen o smärtan att inte kunna gå efter med det e smällar man får ta... man slipper ju risken att  spricka där nere för det låter itne så tilltalande =)
    maja du finns i mitt hjärta vaka över ditt syskon i magen
  • taksi

Förstår verkligen att du inte litar på tekniken den här gången! Ett snitt tar ju också bara ett par minuter, så då får du ju ett väldigt snabbt besked om hur bebisen mår. Jag tycker det är det mest fascinerande med snittet att mammorna rullas in med magarna i vädret och när dom väl börjar karva så tar det mindre än 5 minuter innan bebisen ligger på bröstet.

Det kommer att gå bra med nålarna i ryggen! Smärta och att inte kunna gå efter förlossningen kan ju även drabba den som föder vaginalt, som för mig. En kompis uttryckte det så att det har ju fördelar och nackdelar med båda förlossningssätten, just med tanke på att hon slapp spricka i underlivet när det blev snitt.

• herbst
    taksi skrev 2007-10-29 10:21:06 följande:
    Förstår verkligen att du inte litar på tekniken den här gången! Ett snitt tar ju också bara ett par minuter, så då får du ju ett väldigt snabbt besked om hur bebisen mår. Jag tycker det är det mest fascinerande med snittet att mammorna rullas in med magarna i vädret och när dom väl börjar karva så tar det mindre än 5 minuter innan bebisen ligger på bröstet. Det kommer att gå bra med nålarna i ryggen! Smärta och att inte kunna gå efter förlossningen kan ju även drabba den som föder vaginalt, som för mig. En kompis uttryckte det så att det har ju fördelar och nackdelar med båda förlossningssätten, just med tanke på att hon slapp spricka i underlivet när det blev snitt.
    jo jag sprack inte heller man hade skit svårt för att gå samt kunde inte   kissa på dagar fick kater i en vecka sen  dröjde nog 4-5 dagar för jag vågade  göra behov... och jag minns första gången vi hade sex känndes ju megakonstigt o sånt slipper man  ju  med snitt *skratt* samt att barnet kommer ut snabbt..
  • taksi

Tyvärr får jag göra dig besviken och berätta att mina kompisar som snittats sagt att dom tyckt att det känns konstigt med sex även efter snitt. Sen har jag läst artiklar där det står att förändringar som uppstår i slidan under graviditet och amning är orsaken till detta. Fast det kan ju itne vara samma som när man är sydd och kanske att man kan slappna av mer och inte känna sig så nervös "första" gången.

• herbst
    taksi skrev 2007-10-29 10:45:00 följande:
    Tyvärr får jag göra dig besviken och berätta att mina kompisar som snittats sagt att dom tyckt att det känns konstigt med sex även efter snitt. Sen har jag läst artiklar där det står att förändringar som uppstår i slidan under graviditet och amning är orsaken till detta. Fast det kan ju itne vara samma som när man är sydd och kanske att man kan slappna av mer och inte känna sig så nervös "första" gången.
    det e ju sant  tror ju inte man e lika nervös försa gången efter ett snitt som med vaginal födesel menmen den tiden  kommer väl nu vill man bara tiden ska  gå framåt i en raskande fart....
  • herbst
    taksi skrev 2007-10-29 12:35:23 följande:
    Håller med, nu får det baske mig gå väldigt fort!
    när ha  du bf?
  • taksi

Den 1 december. Knappt 5 veckor kvar, men jag har ju redan såna hemska värkar hela nätterna och håller på att öppna mig. Så kan man ju gå i en mindre evighet som omföderska i och för sig...

• DrottGirl

imorgon ska vi till Ds och prata m en förlossningsläkare om hur vi ska göra (inte aurora vad jag förstod) - ska bli spännande att höra vad de tycker, om de tycker som min Bm eller om de - som har mkt mer erf av faktiska förlossningar - tycker ngt annat - jag är rätt så öppen till olik förslag men måste säga att jag lutar mest åt snitt faktiskt. min Bm sa att vill vi ha snitt så blir det det, men vill vi det? ja, det återstår o se imorgon hur turerna går- håll tummarna för att det går bra och att jag blir lite klokare efter besöket där!

kram till er andra funderare här i tråden

gravid m BF 16 dec
  • DrottGirl
    taksi skrev 2007-10-29 12:38:28 följande:
    Den 1 december. Knappt 5 veckor kvar, men jag har ju redan såna hemska värkar hela nätterna och håller på att öppna mig. Så kan man ju gå i en mindre evighet som omföderska i och för sig...
    cad jobbigt för dig m dessa förvärkar, själv e jag befriad från det än sålänge - dock har jag en livlig bebis som så sent som igår kväll låg m huvudet uppåt...nu ligger den m huvude snett nedåt ungefär... det gör faktiskt rätt så ont när den snurrar runt där i magen - den e ju inte såå liten längre.
    gravid m BF 16 dec
Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning