• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • Kattöga

herbst:
    Ja, de är otäcka de där drömmarna om att man föder för tidigt!

Det finns ett fåtal barn som kan räddas redan efter 23 v., t.o.m. (Har själv fått tvillingar i v. 23, men de klarade sig inte.) För varje dag som går ökar överlevnaden väldigt mycket under den perioden.

• herbst

kattöga beklagar sorgen

är oxå änglamamma till en tjeje som föddes v 41+1 hon dog i förlossningen.. men du är inte med i ängla tråden? kom in o kika där o få stöd av andra mkt härlig tråd.

hur känns denna grav nu om jag får fråga själv så e jag livrädd många kramar louise

maja du finns i mitt hjärta vaka över ditt syskon i magen
  • 0Love0
    Kattöga skrev 2007-11-01 11:24:09 följande:
    0Love0:Hoppas det kan komma igång något för dig! Vilken vecka är du i nu?
    vecka 39 nu 40 på söndag
  • Kattöga

herbst skrev 2007-11-01 11:25:09 följande:

kattöga beklagar sorgenär oxå änglamamma till en tjeje som föddes v 41+1 hon dog i förlossningen.. men du är inte med i ängla tråden? kom in o kika där o få stöd av andra mkt härlig tråd.hur känns denna grav nu om jag får fråga själv så e jag livrädd många kramar louise
    Ledsen att du också förlorat barn.
    Har du någon länk till änglatråden?

Känner också mig livrädd mest hela tiden, bara jag känner något onormalt blir jag helt nojig.

Just nu är jag nog mest orolig för att mina sammandragningar har ändrat karaktär: bebisens huvud har sjunkit ner, så nu trycker det på neråt när jag får sammandragningar (och det har jag _ofta_). Känns som det är alldeles för tidigt att känna så i v. 32+4, men jag vet inte...
  • herbst
    Kattöga skrev 2007-11-01 11:34:09 följande:
    herbst skrev 2007-11-01 11:25:09 följande: Ledsen att du också förlorat barn.Har du någon länk till änglatråden?Känner också mig livrädd mest hela tiden, bara jag känner något onormalt blir jag helt nojig. Just nu är jag nog mest orolig för att mina sammandragningar har ändrat karaktär: bebisens huvud har sjunkit ner, så nu trycker det på neråt när jag får sammandragningar (och det har jag _ofta_). Känns som det är alldeles för tidigt att känna så i v. 32+4, men jag vet inte...
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m26197612.html

här är länken o du e så välkomen vännen skriv  in dig på bf listan om du vill som finns i tråden o alla tjejer är så goa där inne o stöttande o där får man skriva av sig om allting hoppas  vi ses där inne
    har du kollat upp sd med sjukhuset eller så? skriv i ängla tråden  kram
    maja du finns i mitt hjärta vaka över ditt syskon i magen
  • taksi

0Love0: lycka till imorgon!

Imorgon ska jag till aurora-bm. Är helt sjukt nervös! Dels ska vi på förlossningsvisning tillsammans (sist var ju inte sambon med, då det blev spontant). Sen ska vi få besked om ev. igångsättning. Jag är så himla rädd för ett dåligt besked. Måste också få veta hur dom kan hjälpa mig fram till förlossningen så att jag får sova och får lite lugn och ro från dessa eviga förvärkar som plågar mig. Håller på att bli galen av dom - det tär så på psyket att gå omkring och ha förlossningskänsla halva dagarna! Ärligt talat fattar jag inte hur jag ska märka när det blir på riktigt ens en gång...

• apan

crex - lycka till imorgon!

Jag och sambon ska till Aurora-BM på onsdag, hon ska då berätta om kejsarsnitt och förhoppningsvis får vi se operationssal som vi bett om. Sist vi träffade henne stämde inte personkemin så jag hoppas att det blir lite bättre nu när hon vet att vi ska få kejsarsnitt (så att hon inte babblar på om hur NATURLIGT det är att föda vaginalt).

Ena stunden känner jag mig lugn inför förlossningen och andra stunden blir jag helt kallsvettig när jag tänker på att dom ska skära i mig. Herregud kan man inte få slippa allt det här?!!!
    Det är bara ca. 4 veckor kvar nu! GAAAAAH!!!

• 0Love0

Fortfarande har det inte hänt ett skit,jag har gett upp nu.

• taksi

Love: är det på onsdag du ska på bedömning för igångsättning? Hoppas att jag inte blandat ihop det! Tröstkram!

apan: tack!  Brrrr, det är verkligen läskigt när man tänker på förlossningen! Hoppas att det känns bra med visningen av operationssalen och informationen inför snittet!

Jag har fått besked om igångsättning nu! I v. 38+4 var det tidigaste dom kunde bjussa på och bara förutsatt att tappen är mogen och öppen några cm. Dom kommer att lägga en EDA först och sen ta hinnorna. Jag ska göra allt för att se till att tappen öppnas dom där centimetrarna så att ajg får min igångsättning! Kändes oändligt länge kvar, men det är ju ändå "bara" 2,5 vecka dit och om jag sover så här gott, som i helgen, under den tiden komemr det att gå bra.

Jag ska höra med mvc angående sovdos inför igångsättningen, för annars lär sista nätterna där bli katastrofala. Kändes förresten också otroligt bra med förlossningsvisningen (tillsammans med sambon och aurora-bm) idag och det märks att alla dessa förvärkar gör att jag känner mig mer än beredd att föda barn. Hellre föda barn än oroa sig vareviga dag för att det ska dra igång!

Håll tummarna för at jag får insomningstabletter inför igångsättingen nu bara! Sen att jag inte sak få värsta frispelet nu när det känns så här nervöst. Hjärtat slår hårdare bara jag skriver dom här orden. Snart ska jag föda barn!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning