• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • taksi

DrottGirl: vad roligt att du får så bra bemötande och känna att valet är ditt! Rätt beslut kan vi väl aldrig riktigt veta förrän i efterhand om vi har tagit? Jag tror att du kommer att känna nånstans inom dig vad som är mest rätt.

Jag känner ibland att jag vacklar fortfarande och samtidigt känner jag innerst inne att för mig är det helt rätt beslut med vaginal förlossning och då igångsättning om det inte startar spontant innan dess. Klart att det är läskigt att tänka att det kan bli som sist, men jag tyckte att så pass mycket med min förra förlossning var bra också och försöker att tänka på dom bitarna när jag planerar för den jag har framför mig.

• motalatjej

Åh,.. en tråd för mig!
    Jag väntar mitt andra barn, går in i v 20 i morgon. Är totalt skräckslagen när jag tänker på att det här lilla barnet ska komma ut på nåt sätt! Känns ju urfånigt när man säger det(som om man inte visste det innan ), men jag är skit rädd!
    Ska få prata med en aurora sköterska, men jag har svårt att tro att hon kommer få mig på andra tankar, men jag hoppas verkligen att hon har nått vettigt att säga som lugnar mig...

• Kaxmaja

Hej hej.
     Här e jag igen. Jag skriver inte mycke men läser de ni skriver. Jag sitter fortfarande med mina listor över vaginalt kontra snitt. Har fullt upp med mina tankar på de och att försöka vara närvarande på jobbet.

Lycka till ni alla som har saker denna vecka. Tänker på er

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • taksi

motalatjej: välkommen hit! Känner igen det där med att man känner sig fånig som är rädd för att /hur barnet föds. Men då får man väl vara fånig då! Hoppas att det går bra hos aurora!

• taksi

Angelzezzan: när har du nästa tid hos bm som du pratar med inför förlossningen? Har ni pratat om att du ska göra klart listorna innan dess och diskutera igenom punkterna, eller gör du dom mer för din egen skull? Hoppas att du ska kunna skingra tankarna från förlossningen en del och koncentrera dig på annat som känns roligare i varje fall periodvis. Fast det är självklart viktigt att tänka på förlossningen så länge det inte tar över. Så blev det för mig under en period tyvärr. Kram på dig!

• Kaxmaja
    taksi skrev 2007-11-06 22:26:20 följande:
    Angelzezzan: när har du nästa tid hos bm som du pratar med inför förlossningen? Har ni pratat om att du ska göra klart listorna innan dess och diskutera igenom punkterna, eller gör du dom mer för din egen skull? Hoppas att du ska kunna skingra tankarna från förlossningen en del och koncentrera dig på annat som känns roligare i varje fall periodvis. Fast det är självklart viktigt att tänka på förlossningen så länge det inte tar över. Så blev det för mig under en period tyvärr. Kram på dig!
    Jag ska till min spec jordmor den 15 då ska vi prata lite om mina listor och så. Vad som e viktigt och vad som e värst för mig.
    Just nu e de bara kaos i huvudet. Har de lite jobbigt på jobbet just nu oxå så de underlättar inte precis. Men men någon gång måste de ju vända.
    V 23 idag. Aldrig trodde jag väll att jag skulle klara mig så här långt. De e något att vara glad över
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Krickeline

Hej allihopa, har inte skrivit på länge men jag nu iaf läst ikapp. Som många av er andra står jag fortfarande i valet och kvalet mellan snitt eller vaginalt, båda känns omöjliga men ut ska ju barnet. Har ÄNTLIGEN fått en auroratid, men inte förrän i början av december. Hoppas så att det ska hjäpa, känner mig illamående av rädsla och ångest så fort tankarna snuddar vid förlossningen.

Drottgirl: jag ska också föda på DS och jag blir glad när jag hör om deras positiva bemötande. Kan du ge mig namnet på den förlossningsläkare och BM som du fått träffa för att prata igångsättning? När jag läser det du skriver så framstår plötsligt igångsättning som något tänkbart, jag har inte ens velat överväga det tidigare. Vill du inte lämna ut deras namn i tråden kanske du kan inboxa dem till mig? Skulle vara en stor hjälp, det känns helt avgörande för mig att få prata med några som förstår en...

• Kattöga

crex:
    Har också tvekat ang. foglossningsbälte, p.g.a. sammandragningar! När jag provade bältet hos en sjukgymnast fick jag genast sammandragningar, så jag köpte inget.

Håller med om att förvärkarna är kopplade till förlossning och oro... Kan bli svårt att förknippa dem med något positivt vid förlossningen ("snart är bebisen här! ") när den drar igång - känner mig rätt präglad på att sammandragning = skrämmande. Fast jag jobbar på det, försöker tänka positiva tankar när jag får sammandragningar. Lätt som en plätt - _not_!

Har sovit lite bättre inatt, iallafall - puh!

DrottGirl:
    Förstår att det känns svårt att bestämma sig... *kram*
    Jag tror också det kommer att komma en känsla av vilket alternativ som ändå känns bäst!

Motalatjej, Krickeline, Angelzezzan:
    Lycka till på era samtal, hoppas ni får träffa bra BM.
    Jobbigt att vänta på tiden till december... Man hinner bygga upp så himla mycket oro. Men det finns en tid bokad iallafall, så hjälpen är på väg!
    *viskar*: Ibland kan man lyckas få en tidigare tid om man stöter på och berättar att man inte står ut tills dess...

• Kaxmaja

Jag har ju varit hos min Gaia Jordmor (som de heter här i Norge) 2 gånger förut och de är vi som har bestämt tillsammans hur ofta jag ska komma dit. ca en gång var tredje vecka har de blivit hittills. Men sen får vi se hur de känns ju närmre mars vi kommer. Om de behövs oftare eller inte. Jag e fortfarande lycklig efter förra samtalet då jag fick svart på vitt att jag får kejsarsnitt om jag vill ha de. De lugnade ner mig en massa. Men nu har andra saker kommit upp. Om jag nu väljer kejsarsnitt. Tåank om jag får panik när jag väl ligger där förlamad. Hmm knäpp tanke jag vet men de e sånt som snurrar i mitt huvud om dagarna. Om jag välger vaginalt har de lovat att de ska göra allt fåor att jag ska slippa gå över i tid. De har även lovat mig ett tillväxt UL eftersom jag e så himla rädd att grodan är en stoooor kille.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • 0Love0

Kan berätta att jag är öppen 3 cm coh har bebis senast fredag.

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning