• taksi

Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning

Fortsättningstråden för oss som är rädda för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Här är kopia från förra trådstarten:

Hej, finns det någon här som både är rädd för vaginal förlossning och kejsarsnitt? Jag har varit med om en vagninal förlossning för snart 4 år sedan. Var förlossningsrädd innan dess (gick till Aurora) och skräckslagen efter den erfarenheten. Första året med mitt barn så grät jag varje gång jag såg gravida kvinnor på stan eftersom det påminde om förlossning. Det har så klart hänt senare också, men inte lika ofta.

När längtan efter barn blev stark igen så har jag hela tiden tänkt på Aurora-bm som sa att "som sista utväg" finns ju alltid snitt och att min förlossningsskräck inte får innebära att jag begränsar det antal barn jag vill ha. Jag och sambon var helt överens innan jag blev gravid att vi skulle be om planerat kejsarsnitt. Grejen är bara att även det känns helt hemskt! Dessutom råkade jag göra bort mig och såg i en dokumentär några barn som förlöstes med snitt. Kunde inte hjälpa det utan fortsatte att titta och nu vet jag varken ut eller in. Tidigare har jag i alla fall haft tankarna att det ska bli snitt och att det är min utväg, men det verkar ju farligt?!

Finns det fler med samma rädslor? Ut måste ju barnet hur som helst...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-17 22:42:22:
    Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-254/m22941048.html

• Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning
  • pulmones
    DrottGirl skrev 2007-11-07 14:51:00 följande:
    ja just det ja, kom på en annan sak som jag och auror BM pratade om... hon sa att om ajg funderade på fler barn och vill föda vaginalt ska jag itne snittas nu för på DS vill man inte ha vagianle fter snitt - oavsett antal snitt. risken för utdragen förlossning, kompliaktioner och sammanväxnignar är för stora sa hon.jag sa att efter ett snitt brukar det inte vara ngn far men hon sa att nej, det vill de inte ta. vill man föda enl dublinmetoden så är det uteslutet m tidigare snitt, dett då man inte sätter värkstimulerande dropp eftersom ärret i livmodern kan göra att det blir komplikationer då. jag sa att andra sjukhus minsann låter en föda normalt efter ett snitt (både KS och huddinge) men hon var mkt förvånad över det då det är förenat m så mkt risker...visste ni detta?
    Jag väntar nu min 4de bebis (på 5½ år!!) och jag har gjort 2 snitt....nu får jag välja om jag vill föda vaginalt!! hör på den du .

Jag födde ett barn vaginalt mellan snitten på södersjukhuset och det gick jättebra. Många blir faktiskt igångsatta efter tidigare snitt också har jag sett här på FL!

Visst, man KAN få barnstopp efter 2-3 barn .....men det kan man ju få av andra anledningar också. Dessutom kan vissa få massa barn trots att alla är snittbarn

Det är så SVÅRT, anledningen till att jag vill föda vaginalt är för att jag tyckte det var lättare efteråt, jag var inte lika handikappad liksom men ni har ju inget att jämföra med!!! hahahaha.....förlåt. Ärligt, det finns jättebra värktabletter och vissa har knappt ont
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • HaJoMi

Drott - jag födde inte uttalat efter Dublinmodellen men jag vet att tanken de hade kring mig och min vaginala förlossning var liknande. Jag födde inom 24 timmar sammanlagt och inom 12 efter jag kommit in på förlossningen.

Läkaren sa tidigare under graviditeten att jag inte skulle få värkstimulerande eftersom det innebär en risk för snittet/ärret medan BM sa tvärtom att det gick bra.

I slutändan fick jag iallafall värkstimulerande, men de satte in en elektrod som läste av hur livmodern mådde under värkarbetet så inga rupturer skulle inträff. Kändes heltryggt!

• pulmones
    HaJoMi skrev 2007-11-07 16:01:04 följande:
    Drott - jag födde inte uttalat efter Dublinmodellen men jag vet att tanken de hade kring mig och min vaginala förlossning var liknande. Jag födde inom 24 timmar sammanlagt och inom 12 efter jag kommit in på förlossningen.Läkaren sa tidigare under graviditeten att jag inte skulle få värkstimulerande eftersom det innebär en risk för snittet/ärret medan BM sa tvärtom att det gick bra. I slutändan fick jag iallafall värkstimulerande, men de satte in en elektrod som läste av hur livmodern mådde under värkarbetet så inga rupturer skulle inträff. Kändes heltryggt!
    hur fungerar den där elektroden? är det STAN?
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • HaJoMi

Pulmones, du jag vet faktiskt inte alls vad den kallades eller så

• 0Love0

Än har inget hänt här,går som på nålar.

• Kattöga

0Love0:
    Förstår att det är oliiiiidligt spännande!
    Håller tummarna för att du får en sådan där riktig superförlossning som bara går som på räls!

• Kaxmaja

God morgon tjejer
    Hoppas natten har varit bra för er?
    Själv så satt jag och sambon igår och kollade på mina listor och pratade om de. De känns super bra. Han e så go men helst hade jag ju velat att han skulle kunna välja åt mig
    Men de lutar fortfarande åt snitt. De märktes ganska klart och tydligt när listorna skrevs.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kaxmaja
    0Love0 skrev 2007-11-07 17:02:10 följande:
    Än har inget hänt här,går som på nålar.
    Hur går de????
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • 0Love0

Smått besviken,23 timmar sen hinnsvepningen och inte ett skit har hänt=(Om 25 timmar får jag infinna mig på akut spec mvc =(*vill inte*Men senast i morrn har jag bebis iaf.

• 0Love0

Nu har jag fått massa slemmiga flytningar med blod i precis som överläkaren sa att jag kunde få,hoppas att det är tecken på att det är nära nu då!

Svar på tråden Tråd 2 för oss som är rädda både för snitt och vaginal förlossning