• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Lady Dahmer

när man mår så pass dåligt att man vill ta livet av sig så är det väl klart som fan man är egoistisk! Det sista man orkar tänka på då är väl andra? varför ska man i en sån situation ÄVEN belastas med ansvar för andras välmående?

hur många människor är inte egoistiska när de mår dåligt?

• Lisapunktse

nej jag tycker inte det är själviskt.

• ninanell

Frup1

Om man tar sig tid att läsa mina inlägg upptäcker man snart att jag tvärtom är mån om allas enskilda åsikter och tankar.
    Men jag har en drift i att vilja visa människor på andra möjligheter än att agera på sina rädslor.

Självmord är något ingen kan förstå. Ett genomfört självmord är ett självmord. Hur ska någon levande sitta och tycka och tänka om vad personen ifråga känt eller varit i?

Ja... Ja, sådant får mig att må illa och bli ledsen. Det finns mycket inskränkthet och annat som tillåter att människor gör sig större än de är.
    Som att tycka om en annan människas val i livet till exempel... I detta fall rörande att döda sig själv...

Åsikter kan väcka känslor i andra. Det betyder inte att man inte vill vara med. Det betyder att man har en värdegrund eller insikt kring sin människosyn.
    Min insikt är att jag har mer att lära av andra människors val, änb det att tycka.

Vilken är din...?

• MammaLillfis

Ninanell: Varför ge sig in i en tråd och bara vara onödigt otrevlig och agera som självutnämnd expert i ämnet ?

• ninanell

Frup1

Jag är den ende som står upp för att ingen här inne ens bör leka amatörspekulant kring en människas självmord.

Du förstår inte vad jag skriver och verkar ha fått för dig en sak som du inte vill släppa hur tydligt jag än skriver.

Expertisen lämnar jag till den som genomfört ett självmord, ingen annan.

Kan jag bli mer tydlig...?

• MammaLillfis

Fast jag håller inte med dig. Du skriver att självmord är något ingen kan förstå. Varför skulle ingen kunna förstå det ? Kan man som människa aldrig förstå någonting som man inte själv genomfört och kan man inte lära sig saker genom andras upplevelser ?
    Du skriver också att du är den enda här som inser att du inte är expert på ämnet, även där finner jag dig ha fel då många i tidigare inlägg uttryckt att det är ett svårt ämne som enbart de som inte längre finns med oss kan ge de mest adekvata svaren på.

Du är dömer väldigt mycket själv.

Men jag tackar för att du besvärar dig med att svara mig och är tydlig. Ibland är det lätt att tolka eller läsa fel och då missförstå vad någon egentligen menat.

• bodica

På ett sätt är det egoistiskt eftersom man ger upp. Å andra sidan är det jävligt modigt eftersom man inte vet vad som finns på andra sidan.

• ninanell

Frup1

Jag tror att ödmjukhet är den yttersta formen av kapitulation. Jag börjar i ena änden där fördomar verkar och går vidare till fördömanden osv....
    Längst ut på motsatta sidan hittar jag en ödmjuk kärleksfullhet.
    Den har jag anammat och vill förespråka i alla lägen.
    Det är inte samma sak som att göra sig åsiktslös eller att tappa sin värdegrund. Det är att inse att man inte kan ta sig mandat på andras känslor och val.

Jag ska försöka svara på din fråga.
    Nej. Nej, jag tror inte att man kan föreställa sig vad någon varit i. Det är ju inte bara en specifik händelse som avgör uttrycket i händelsen. Det är så individuellt styrt efter vad man har varit med i livet, vilka egenskaper man har, var man är i livet när händelsen inträffar osv.
    En människa kan inte föreställa sig en annans upplevelse.
    Jag kan referera till när det hände mig, men inte förstå vad någon annan kände när det hände den.
    Och förståelse är inte precis vad jag ser i tråden. Snarare fördömanden och egocentriska åsikter.

Och om de adekvata åsikterna finns på andra sidan, så finns det ändå möjlighet till diskussion.. Spekulation, känslor och åsikter finns det alltid utrymme för, men inte att sitta och tycka och döma för någons val...
    Det tycker jag handlar om något helt annat än förståelse.

• Butterscotch
    ninanell skrev 2007-09-18 20:10:44 följande:
    ButterscotchJag kan förklara många ord ohållbart sakligt."Hata" betyder som exempel att reagera utifrån ett skede och välja att ställa sig mot det, på mental och känslomässig basis....osv...Din förklaring gjorde mig inte klokare.OM det b e t y d e r något, hur är det då inte en värdering?Och om den dessutom uttalas i en åsikt...? *förstår tyvärr inte riktigt*
    Jag tycker att det är egoistiskt att begå självmord, ja, eftersom det är något man gör enbart för sin egen skull, inte för att vara snäll mot någon annan. Jag tycker inte att min åsikt att det är en egoistisk handling är en negativ värdering eftersom jag inte tycker att egoism nödvändigtvis måste vara något negativt. Den som däremot tycker att egoism är negativt tolkar det dock förmodligen på det viset. Jag förstår att de som begår självmord gör det för att de inte orkar leva längre, och jag tycker snarare synd om dem.

Förstår du nu? Det är din tolkning av ordet egoism som gör att andra människors åsikter verkar negativa i dina ögon fast de kanske inte är det.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)