• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Carolina73

Trångsynt är bara förnamnet! Man kanske skulle tänka sig för en extra gång innan man säger ngt sånt.

Jag ser det inte som en egoistisk handling, de som väljer att ta sitt liv har med säkerhet mått dåligt länge. Vet man inte vad de gått igenom ska man kanske vara försiktig med att döma?

• Sapho

Nej. Tycker inte man kan påstå det, eftersom personen ofta är i ett kritiskt tillstånd då logik inte existerar.

• MammaLillfis
    ladythewinter skrev 2007-09-18 14:00:03 följande:
    eva och nadjas mamma:Den som tar livet av sig tycker inte synd om sig själv då??
    Nej, det är ingen garanti att man tycker synd om sig själv bara för att man tar sitt liv.
  • Carolina73

Det hann läggas in många svar imellan, jag skrev efter att ha läst ett svar från Eva och Nadjas mamma. (om någon undrar).

• ladythewinter

Carolina73:

Det är vad jag tycker om denna fråga och, ni kanske inte håller med mig.. men jag tycker som jag gör.. kan inte ändras på.. Givetvis är det synd om människor som inte klarar ut sina liv. Jag kanske inte har rätt att säga något eftersom jag har ett bra liv.. men jag ser mig själv i den frågan, jag skulle aldrig kunna överge min familj.. skulle aldrig kunna överge min dotter.. och jag skulle bli jätte arg om någon i min familj skulle överge mig.. oich jag skulle bli arg på den person som gör det..

• Carolina73

Tror inte man väljer att ta sitt liv för att man tycker synd om sig sjäv, men krafterna kanske är helt slut och man ser ingen annan utväg.

• MammaLillfis

Jag blev först vansinnigt arg på min bästa väninna när hon tog sitt liv. Sen övergick ilskan till förståelse, förståelse för vilket helvete hon levde i. Jag har inte rätten att anklaga henne, jag har inte rätten att döma henne. Jag levde inte hennes liv, jag hade inte hennes ångest dagligen. Jag tycker inte synd om mig själv för att hon lämnat mig, men jag tycker förbannat synd om hennes familj. Men vi alla förstår henne och klandrar inte henne för det, men vi saknaden vi känner är enorm och plågar oss alla varje dag.

• Carolina73

Jag kan säga att jag skulle aldrig kunna överge min son på det sättet heller MEN jag dömer inte dem som gör det för jag anser mig inte ha rätt tro att jag förstår HUR de känner eller hur de mår.

Jag har själv en nära anhörig som tog sitt liv, det var smärtsamt, ja, men jag dömer henne inte, jag är inte arg på henne däremot är jag ledsen för att jag inte förstod hur dåligt hon mådde, att vi runt omkring inte förstod.

• Bling1975

Det är ju egoistiskt i den bemärkelsen att man inte direkt tar sitt liv för någon annans skull utan för att man själv inte längre klarar av att leva. Lidandet tar slut för den som dör, men börjar för de som lever vidare. Så jag röstade ja.

Sedan betyder ju inte det att man blir arg eller anklagar den som såg självmordet som sin enda utväg. Jag tycker ju lika synd om den människan som om de anhöriga.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • cicci85

Nej, jag tycker inte att det är egoistisk. Den som tar självmord kan inte tänka klart utan är sjuk och tror att alla får det bättre om man dör, då slipper de andra se hur dåligt man mår och tror att närstående får ett mycket bättre liv om man dör.

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)