Inlägg från: SnyggEric |Visa alla inlägg
  • SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • SnyggEric

Jag tycker inte att det är egoistiskt. Min kusin och min barndomskompis har tagit självmord. 

ommseif skrev 2007-09-18 11:15:34 följande:
    -- Ni som INTE tycker det är egoistiskt -- Har ni själva drabbats av att nån i er närhet tagit självmord undrar jag??
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

*vinkar*

bigmomma skrev 2007-09-18 12:00:12 följande:
    Mår man så pass dåligt att man begår eller försöker begå självmord så anser jag att man är så pass sjuk att man inte kan kallas egoist.Självklart gör sjukvården/samhället för lite när de släpper iväg patienter som inte mår bra och som inte är helt stabila än! Men som det ser ut nu så handlar det ju bara om "besparingar" och då kan de tydligen inte hjälpa alla. TRAGISKT!
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Ja visst är det.  

bigmomma skrev 2007-09-18 12:13:24 följande:
    SnyggEric: Intressant tråd...! Eller kanske tragiskt... vad man nu kan kalla det! Intressant att läsa i alla fall!
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Exakt!

idiblon skrev 2007-09-18 12:16:20 följande:
    Den bästa försäkringen mot att själv drabbas av brott är att kräva att det läggs mer pengar och resurser på psykvården.
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Det här håller jaq med om. Det beror på HUR man gör det.

Butterscotch skrev 2007-09-18 12:20:40 följande:
    Värst av allt är de som t ex kastar sig framför ett tåg så att en stackars lokförare får leva med att ha haft ihjäl någon resten av sitt liv. Fy vad egoistiskt.
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Jag är för dödshjälp inom vården. Hm, vad tror du om att starta en tråd om det? 

Gorgoroth skrev 2007-09-18 12:43:10 följande:
    Kan ju även då fråga,,dödshjälp inom vården? Tycker ni det inte är sjukt egoistiskt att tvinga en riktigt sjuk människa genomlida evighetslånga dagar för att någon läkare eller anhörig ska kunna träffa personen i fråga?Det om något är egoistiskt.
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Jannej, skulle du tycka det var intressant med en tråd om dödshjälp? Omröstningstråd.

I så fall startar jag en, mitt hjärtegull.
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Ja det är säkert en jätteenkel lösning.

ladythewinter skrev 2007-09-18 13:34:24 följande:
    tycker att det är fruktansvärt egoistiskt.. enkel lösning på sina problem som sårar alla andra förutom sig själv..
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Håller med dig! Många blir även så lättade då dom väl bestämt sig för att ta sitt liv att dom går som på moln. För min kompis var det så, han var deppig och en dag kom han jätteglad. En vecka senare tog han livet av sig.

mjuik skrev 2007-09-18 13:51:40 följande:
    Tror inte man tar livet av sig för att man ser det som en enkel utväg, tror man tar livet av sig för att man ser det som sin enda utväg.
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

Många här har skrivit om deras lust (och ibland försök) till självmord och förklarat hur det känns. självfallet är det individuellt, men man kan diskutera sin syn på vad som hänt. 

Kanske personen som tog sitt liv skrev ett avskedsbrev som avslöjade personens innersta känslor?
    Sen finns det även studier som behandlar detta ämne. Är det också illa?
    Detta är ett etiskt forum. Man får diskutera jobbiga saker. Är det egoistiskt? Inte? Vrida och vända på saker. 
    ninanell skrev 2007-09-18 19:44:39 följande:
    Det är verkligen otänkbart att alla ni som spekulerar kan veta vad andra känner har känt, när självmord är deras slutgiltiga handling i livet....Jag kan tvärtom se det som väldigt oergoistiskt. Att inte nyttja tillfället i livet...Ska ni döma människors känslor och val in i deras egen död?Det ser verkligen illa ut... *mår illa*
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric

ninanell: Ja visst, det är en sak som vi inte kan förstå, eftersom att ingen av oss har tagit självmord. Vissa har försökt. Men dom har inte tagit sitt liv. 

Men (självklart kommer det ett men) människan har i alla tider diskuterat saker som dom inte haft en aning om. Haft åsikter om något man inte har en aning om. 
    T ex: Vad händer efter döden.
    Eric är snygg idag.
  • SnyggEric
    Ja jag tycker också att det är intressant.l Ta del av andras tankar, diskutera och debattera. Framför allt tycker jag att det är viktigt att diskutera t ex självmord. Det är så otroligt mycket skam inblandat i det ordet. Det ska gömmas.
    Jag har startat 4 (inklusive denna) trådar idag. Tror det räcker för nu.
    Frup1 skrev 2007-09-18 21:54:33 följande:
    SnyggEric du får ju nu helt klart starta en ny tråd om vad som händer efter döden !Denna tråden har varit & kommer säkert fortsätta vara mycket intressant just för att man får ta del av varandras olika åsikter och perspektiv.
    Eric är snygg idag.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)