• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • blackangel

Nej, jag tycker inte det är egoistiskt.

• VulgusProfanum

Självmord är oftast den yttersta konsekvensen av depression. Det är inte fegt utan det beror på sjukdom och nej jag tycker att samhället och sjukvården skulle kunna göra mer för deprimerade individer.

Beauty fades Dumb is forever
  • jannej

jag tycker inte det är egoistiskt, var och en har rätt att göra som de vill med sitt liv, varför ska man lida och må psykiskt/fysiskt dåligt bara för att man ska ta hänsyn till andras känslor?

• Zimlis

Ja jag tycker det är egoistiskt!!

Sen tycker jag att NEJ samhället gör inte tillräckligt. T ex om en person söker vård så ska man ta personen på allvar.
    Alltför många mord har skett pga att psykiskt ostabila människor inte fått den vård de behövt trots att de skrikit efter hjälp.

• ludenben

jag tycker inte att de är ego för varför ska man leva för nån annans skull. Undantag om man har barn som behöver mamma och inte kan klara sig själv. Men inte annars för var och en bestämmer över sitt eget liv.

• synthetic

Nej sammhället gör inte nog för svenska psykvården är idag rätt värdelös fortfarande när det hjälper att stötta, finnas där etc. Talar av personlig erfarenhet. Jag menar, du är på bristningsgränsen att ta ditt liv men lyckas ta dig till psykakuten och där sitter du i en korridor i timmar utan ett enda ord elelr nån som frågar dig något och till slut kan du resa dig och gå.. vem vet var du tar vägen, hem eller tar du ditt liv? Ingen frågar, ingen kollar för de har inte tid med dig.

♥ Dotter 051231 - Dotter 071121 ♥
  • ommseif

Ja, det ÄR egoistisk
    Det är ju bara för den personen som mår dåligt. De tänker inte på hur mycket sorg och vilken chock det är för anhöriga, och tänk bara att få hitta en nära som tagit sitt liv?

Kan inte svara på OM sjukvården skulle kunna göra mer, MEN personen har också ett eget ansvar för sig själv och sitt liv.
    Det kan inte bara vara "samhällets fel"

• pulmones

Jag tycker det är tväregoistiskt!!

Har man barn ser man till att de ror iland innan man lägger näsan i vädret. Är man deppad får man helt enkelt göra något åt det, kanske kemisk lycka?......va vet jag men man har ett ansvar som förälder. den dagen barnet föds hamnar ens ego i andra rum, så är det bara.

ursäkta om jag låter kall.

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • Atamon

Nej, jag tycker inte att det är egoistiskt att begå självmord. Visst är det många gånger synd om de anhöriga, det kan jag hålla med om.
    Det finns så många anledningar till att människor begår självmord så man kan inte döma alla rakt av. Dessutom så tänker oftast människor inte rationellt när de begår sin handling. Att begära att de då också ska tänka på sina närmaste är inte rimligt.

Den svenska psykvården och sjukvården överlag är inte bemannade nog, har ej tillräckliga resurser för att ta hand om människor med psykiska problem. Oavsett diagnos.

• Tettan

Jag tycker inte det kan kallas egoistiskt att begå självmord. Har man nått så långt i botten att man inte ser någon annan utväg och verkligen inte vill/orkar leva längre, då har man inte styrkan att tänka på hur ANDRA ska ta det. Förmodligen känner man då även att det säkert blir lättare för omgivningen om man inte finns mer.

Sen håller jag med om att psykvården och samhället borde vara mer hjälpsam till personer som mår dåligt.

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)