• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • idiblon

Den bästa försäkringen mot att själv drabbas av brott är att kräva att det läggs mer pengar och resurser på psykvården.

• SnyggEric

Exakt!

idiblon skrev 2007-09-18 12:16:20 följande:
    Den bästa försäkringen mot att själv drabbas av brott är att kräva att det läggs mer pengar och resurser på psykvården.
    Eric är snygg idag.
  • Laire

Som en person som är anhörig:
    Ja, det är inte den personen som tar livet av sig som får lida för det.

Som en person som är självmordsbenägen (personlig åsikt):
    Nja, när livet är så tungt att leva väger de anhöriga till slut lätt. De blir ännu ett ångestmoment och ett plus i "gör det"-listan. När varje steg är blytungt och att vakna varje morgon ett nytt helvete kännde jag ofta att det enbart skulle vara en lättnad.

Tack och lov gjorde jag inget dumt då jag fick stöd, samt att jag nu tagit mig ur det. Jag tror även att ingen som själv inte varit självmordsbenägen kan sätta sig in i hur det känns, jag trodde jag kunde det, men när jag stod där själv var det 1000 gånger värre.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Juice

Sant...Så att ens barn iaf har en chans till det.

• Butterscotch

Ja, jag tycker att det är egoistiskt. Antagligen upplever personen i fråga att det inte finns några andra val, men det är hur som helst egoistiskt.

Värst av allt är de som t ex kastar sig framför ett tåg så att en stackars lokförare får leva med att ha haft ihjäl någon resten av sitt liv. Fy vad egoistiskt.

• SnyggEric

Det här håller jaq med om. Det beror på HUR man gör det.

Butterscotch skrev 2007-09-18 12:20:40 följande:
    Värst av allt är de som t ex kastar sig framför ett tåg så att en stackars lokförare får leva med att ha haft ihjäl någon resten av sitt liv. Fy vad egoistiskt.
    Eric är snygg idag.
  • logg81

Jag är kluven. Men jag röstade ja... Visst ska man få bestämma över sitt eget liv men man bör tänka på de efterlevande.
    Sen tycker jag att de som begått självmord är jävligt "modiga", jag skulle ALDRIG våga göra en sån sak. Men samtidigt är de förbannat fega som inte tar tag i sina problem.
    Men man kanske inte alltid får den hjälp man behöver. Eller att man inte kan öppna sig så pass att rätt hjälp sätts in i tid...

• mjuik

Jag har aldrig mått så dåligt att jag ens funderat på självmord så jag måste svara att ja, jag tycker det egoistiskt.
    Mår man så dåligt att man inte ser någon annan utväg tänker man väl inte på hur andra mår efter man tagit livet av sig.
    Det är en svår fråga.

Däremot tycker jag sättet man väljer att avsluta sitt liv på borde tänkas över lite mer i många fall.
    Förstår inte varför så många väljer att hoppa framför tåget. Jag förstår verkligen inte det.
    Föraren på tåget kommer alltid att minnas det hela.

• Eva och Nadjas mamma

Man har rätt till sin kropp i alla andra sammanhang, så varför har man inte rätt att ta livet av sig då?
    Eller hur... jag får leva mitt liv precis hur jag vill men jag får tydligen inte bestämma när jag ska sluta leva.

• Panter tanten

Nej det handlar inte om att vara egoist men en när man kommer till en viss pungt så är det dax att tänka på sig själv i första hand dett behöver inte sluta med självmord det finns många andra sitvtjoner med min bror var en av de vänligaste och givmildaste mäniskor jag vet men tillsut tog det stopp det är inte att vara egoist

ÄLSKAR MIN PRINSESSA
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)