• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • MrsNelson

Ja det är egoistiskt att ta sitt eget liv.
    Nej jag tycker inte att samhället gör tillräckligt, men eftersom jag just nu inte är insatt i exakt vad dom gör så kan jag inte säga vad dom även borde göra, förutom mer.

• Isssan

Ja, jag tycker att det är egoistiskt. Har en bekant som tog livet av sig för ett tag sen och lämnade då sina 3 underbara söner 1-8 år gamla. Varför inte ta itu med sina problem istället? Tänk om alla som mår dåligt skulle ta livet av sig, vad skulle vi då vara för förebilder för våra barn?

• cicci85
    Isssan skrev 2007-09-18 14:46:59 följande:
    Ja, jag tycker att det är egoistiskt. Har en bekant som tog livet av sig för ett tag sen och lämnade då sina 3 underbara söner 1-8 år gamla. Varför inte ta itu med sina problem istället? Tänk om alla som mår dåligt skulle ta livet av sig, vad skulle vi då vara för förebilder för våra barn?
    Många försöker ju men får ingen hjälp och det är så långa väntetider så innan man har fått hjälp så han man försökt ta självmord.
  • Fia Lundbom

Jag tror de flesta som i slutändan tar livet av sig verkligen försökt att ta itu med sina problem.

Men när orken och kraften är slut och man inte orkar mer kanske det inte finns något annat alternativ.

Är man dessutom så nere, deprimerad och orklös är det inte så lätt att "rycka upp sig" och ta itu med problemen som vissa så käckt säjer. Det är säkert ett helt företag att ta sig ur sängen och klä på sig för många.

Sen är det så att i dagens Sverige måste man vara frisk för att orka vara sjuk. Det är hopplöst hur man får kämpa med läkartider, telefonköer och försöka få hjälp.
    Det finns helt enkelt för lite resurser - det drabbar de sjuka i slutändan. Många behöver hjälp direkt - och få en tid efter två veckor hjälper inte mycket då...

• Mori
    Jag tror att merparten av de som begår självmord försökt ta tag i problemen. Vilket inte alltid är så lätt utan proffesionel hjälp. Och många av dem mår nog så dåligt att de inte ens tror att de KAN bli hjälpta. Det är där jag tycker att sjukvården brister, den fångar inte upp dem som är så sjuka. Och många många som söker hjälp på psykakuterna blir avisade...

Sen måste jag ju säga att jag tror att om man väljer att ta sitt liv som sista utväg, då mår man inte bara dåligt, då är man trasig långt in i själen.... Alltså, alla som mår dåligt ibland överväger nog inte att ta sina liv.
  • JLS

Jag tycker inte att det är en egoistisk handling i sig, jag menar alla får ju bestämma själv över sina egna liv och avsluten på dessa anser jag. Man kan omöjligen veta hur hemskt det känns att ha kommit så djupt ner i sin ångest/depression och inte se någon annan utväg än självmord. Därför kan jag inte döma den personen heller känner jag, det måste vara helvetet på jorden att planera sitt eget självmord och inte se att det finns något som kan bli bättre.

Dock drabbar det såklart de efterlevande hårdast, självmordet leder till ett snabbt slut på lidandet men jag tror att det blir ett livslångt för de efterlevande som älskar personen. Skulle min framtida dotter t ex begå självmord hade jag lidit resten av mitt liv sedan med frågor, funderingar och ångest. Det är vad jag tror i varje fall.

Väldigt svårt att generalisera och döma tycker jag.

• JLS
    Det är nog lätt sagt för någon som själv inte kommit till en sådan hemsk fas i livet där man planerar sitt eget självmord och genomför det.
  • AlexandraK

Självmord är ingen lösning på ens problem. Kan tänka mig att nästan alla som begår självmord hade kunnat få det bättre och klara sig ur sina problem. UTAN självmord.
    Ja, jag tycker det är egoistiskt att begå självmord. Att lämna sina nära, kära, barn, familj osv. Hur jäkligt det än är går det att lösa.

• MammaLillfis
    JLS skrev 2007-09-18 16:38:13 följande:
    Jag tycker inte att det är en egoistisk handling i sig, jag menar alla får ju bestämma själv över sina egna liv och avsluten på dessa anser jag. Man kan omöjligen veta hur hemskt det känns att ha kommit så djupt ner i sin ångest/depression och inte se någon annan utväg än självmord. Därför kan jag inte döma den personen heller känner jag, det måste vara helvetet på jorden att planera sitt eget självmord och inte se att det finns något som kan bli bättre.Dock drabbar det såklart de efterlevande hårdast, självmordet leder till ett snabbt slut på lidandet men jag tror att det blir ett livslångt för de efterlevande som älskar personen. Skulle min framtida dotter t ex begå självmord hade jag lidit resten av mitt liv sedan med frågor, funderingar och ångest. Det är vad jag tror i varje fall. Väldigt svårt att generalisera och döma tycker jag.
    Bra sagt ! Håller med dig !
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)