• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Noctis

Jag vet inte vad andra har svarat eller skrivit...
    Men jag svarar iaf att jag kan inte svara varken ja eller nej..
    Ibland kan det vara egoistiskt av en människa att ta livet av sig. Då h*n lämnar hela familjen efter sig och inte har en aning om varför det gick som det gick.
    Och ibland kan jag anse att det inte är egoistiskt.
    Det beror på hur man ser på det hela..

Personen som i fråga tar sitt liv ser inget egoistiskt i att ta sitt eget liv då han eller hon inte orkar, vill, har möjlighet eller får den hjälp som h*n behöver.

Människorna runtomkring som blir drabbade anser att det h*n gjorde var egoistiskt av den enkla anledningen att dom inte fick, kunde eller hade möjlighet att hjälpa för att personen i fråga inte sa någonting. inte visade att h*n var i behov av hjälp.

• Butterscotch
    Noctis skrev 2007-09-18 19:14:29 följande:
    Personen som i fråga tar sitt liv ser inget egoistiskt i att ta sitt eget liv då han eller hon inte orkar, vill, har möjlighet eller får den hjälp som h*n behöver.
    Personen kanske inte själv FÖRSTÅR att det h*n gör är en egoistisk handling, men det är klart att det är så. Egoism = själviskhet. H*n tänker i första hand på sig själv, att avsluta sitt lidande, inte på de som blir lämnade kvar med sorgen.

Inte så konstigt kanske, man står ju alltid sig själv närmast.
  • mo0b

Det här med att det är så fruktansvärt egoistiskt kan jag inte riktigt hålla med om. Även om du har barn.. Barnen mår inte bra av att leva med en förälder som mår fruktansvärt dåligt 24/7.

Absolut gör samhället för lite. Många som inte tar det med självmord på så stort allvar.

Självklart lämnar man någon efter sig med sorg. Men ska man då istället själv lida sig igenom hela sitt liv bara för att alla andra runt omkring ska få slippa sorgen?

• Poena

KLart att det är egoistiskt/egocentriskt. Hur kan man få det till att självmord är det omvända, dvs att man skulle tänka på andras bästa och därför ta livet av sig?

Gör samhället för lite?
    Ja, definitivt.

• Noctis
    Butterscotch skrev 2007-09-18 19:17:04 följande:
    Personen kanske inte själv FÖRSTÅR att det h*n gör är en egoistisk handling, men det är klart att det är så. Egoism = själviskhet. H*n tänker i första hand på sig själv, att avsluta sitt lidande, inte på de som blir lämnade kvar med sorgen.Inte så konstigt kanske, man står ju alltid sig själv närmast.
    Tack för påpekandet.
    Ser nu så här i efterhand att det är bättre att skriva att h*n inte FÖRSTÅR att det h*n gör är egoistiskt..
    Tänkte väl lite fel helt enkelt.
  • MammaLillfis

Poena : Tror att många menar att personen som tar sitt liv tänker som så att alla vi efterlevande har det bättre utan henne/honom och då blir det ju för den personen som tar sitt liv inte en självisk handling. Sen skiljer det sig säkert från fall till fall.

• Madida

Jag ansåg länge att det var egoistiskt att begå självmord men det är en väldigt komplicerad fråga att svara på.

En person som begår självmord mår extremt dåligt och det är fel av oss att utifrån döma denne. Många som begår självmord tror faktiskt att de gör sin omgivning en tjänst genom att dö.

Och ja, jag tycker samhället gör ALLDELES för lite för psykiskt sjuka överhuvudtaget..

• gudrun

Jag anser att det är en feg handling att begå självmord.

Samtidigt förstår jag mycket väl de människor som faktisk inte orkar mera.

SnyggEric skrev 2007-09-18 10:40:52 följande:
    Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 

Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?

Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
  • MammaLillfis
    gudrun skrev 2007-09-18 19:32:59 följande:
    Jag anser att det är en feg handling att begå självmord.Samtidigt förstår jag mycket väl de människor som faktisk inte orkar mera.
    Min väninna som tog sitt liv nyligen var den modigaste människa jag någonsin mött. Hon tog också sitt liv på ett ytterst dramatiskt vis som kräver en hel del mod för att kunna utföras.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)