• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • ninanell

Mori

Vad menar du...?

Jag vill komma till att jag anser sådana här diskussioner vara bakåtsträvande, för att man uppmuntrar människor att döma rätt och fel.

Hade frågan varit exempelvis "Hur känner du inför självmord?" eller "Kan du förstå självmord?" och liknande....
    ....så hade förutsättningarna för diskussion varit bättre.

• BrideOf Rocky

Ja, om man tar livet för sin egens skull så är det väl egoistiskt men fullt förståeligt.

Om man gör det för någon annan så är det väl kanske mindre egoistiskt, fast fortfarade är det väl det?

Är ingen psykiatriker, men jag tycker iallafall inte att de som tar sitt liv är egoistiska svin som utsätter andra för lidande.

www.splodgy.org/bloggolga. --om fula barn, mitt privata sexliv och lite till.
  • gudrun

Utsätter andra för lidande gör dom ju....
    Frågan är ju om dom inser detta själva.
    BrideOf Rocky skrev 2007-09-18 23:15:58 följande:

Ja, om man tar livet för sin egens skull så är det väl egoistiskt men fullt förståeligt.Om man gör det för någon annan så är det väl kanske mindre egoistiskt, fast fortfarade är det väl det?Är ingen psykiatriker, men jag tycker iallafall inte att de som tar sitt liv är egoistiska svin som utsätter andra för lidande.
  • Mori

Jag menar. Ett självmord drabbar en hel familj i det flesta fallen. Varför har vi som familj itne rätt att prata om de VI upplever kring ett självmordsförsök. Varför klassar du det som rädsla när jag uttrycker MIN känsla. Ingenstans lägger jag ord i min mans mun, det gör han så bra själv eftersom han klarade sig. Jag höll på att förlora min man, pappan till mitt barn. Min mans pappa höll på att förlora sin son osv. Vi som anhöriga känner och tänker ju saker omkring det som hände. Vi har ett barn som höll på att förlora rätten till sin far. Jag känner så med min man, jag stöttar honom i all oändlighet, men ja, jag blev ARG! Arg, rädd, ledsen, chockad, knäckt... Som djupt deprimerad är världsbilden ganska ofta centrerad till individen i sig. Så även för min man. När han vaknade på IVA skrek han "Fan vad har jag gjort mot mitt barn!! i vild panik" Han sade att han själv kände sig egoistisk, att han handlat enbart utifrån sig själv. Det är väl på sätt och vis att vara egoistisk? Maken återkommer ständigt till sin ångest kring att han gjorde som han gjorde, egositiskt säger han själv. "jag tänkte inte på hur många som skulle lida över detta" Varför skulle frågan i TS ställts annorlunda. den behandlar ju en fråga som mycket ofta kommer upp i samband med ett självmord. TS vill ju debattera kring just det..

• BrideOf Rocky

Gudrun,

Jo det förstår jag, men jag menar att man inte kan klandra den personen och tycka att han eller hon var taskig mot sin partner eller sina barn för att personen tog sitt liv.

Eller alltså, jag gör inte det.

www.splodgy.org/bloggolga. --om fula barn, mitt privata sexliv och lite till.
  • buffybus

jag tycker det är en liten feg utväg...man får ta tag i sina problem...allting går om man VILL... speciellt om man har familj med...då e man inte ensam..då har man dem med..så det borde ju peppa en lite till att vilja finnas...

men så tycker jag..

• ninanell

Mori

Jag har ingenstans sagt att jag anser att man inte ska prata om självmord eller tankar kring det.
    Men jag pekar på skillnaden i att känna och uppleva runt något, eller att sitta med en pekpinne och väsa "rätt" eller "fel"...

• Grodan Soda

Det är både och det där. Egoistiskt för att så många blir drabbade och sårade och ledsna för resten av sina liv. Egoistiskt för att man inte ger omvärlden verkligen chansen att förstå och hjälpa.

Samtidigt, ett eget val som ingen annan kan ta ifrån en. Men ja, till stor del egoistiskt.

• ninanell

Mori

Vidare, när jag läser det du skriver kring din upplevelse, så får du verkligen tro mig i mina ord om att jag känner hur starkt det är i dig och vilken betydelse det har haft...

Jag hoppas ni får ha det bra...

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)