gudrun skrev 2007-09-19 02:35:33 följande:
Jag utgår också ifrån mej själv,och mitt liv när jag pratar om detta.min mamma tog sitt liv för några år sedan.En hendelse som var totalt onödig.Hon trodde inte hon var behövd av en enda människa på denna jord.En gigantisk lögn!!Sen så har du ju,tyvärr,rätt i att om folk VILL dö.så gör dom det oftast i slutendan endå.men,som i min mammas fall,hade hon försökt tidigare.Och jag anser att då borde alla resurser som fanns ha satts in för att hjälpa henne,även tvångsvård.jag tror att alla människor innerst inne vill vara lyckliga...
Beklagar det med din mamma.
När man är deprimerad då ser man ju inte att nån bryr sig. Man får allt att framstå negativt tyvärr..
Men seriöst. Jag tror inte att alla kan bli lyckliga. Jag kan inte det och har aldrig varit det. Jag har inga lyckliga minnen alls, och min barndom har jag tyvärr lyckats förtränga, annars kanske jag kunde hitta nåt fint att minnas därifrån.
Och det är rätt sjukt att din mamma inte fick hjälp efter första försöket. När jag försökte så var jag "borta" i nästan 3 minuter. Ett par dagar senare när jag skulle skrivas ut kom en överläkare och frågade om jag tänkte göra om det. Nej sa jag, och då sa han; vad bra, då kan du få åka hem idag. Dom bokade in mig hos en psykolog 1 gång/vecka, men sen var det inget mer med det. Dom hade ju kunnat bry sig lite. Men icke. Men jag tycker att svensk sjukvård över lag inte är nåt att hänga i julgran.