• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Mori
    ninanell skrev 2007-09-18 23:28:56 följande:
    MoriJag har ingenstans sagt att jag anser att man inte ska prata om självmord eller tankar kring det.Men jag pekar på skillnaden i att känna och uppleva runt något, eller att sitta med en pekpinne och väsa "rätt" eller "fel"...
    Men tycker du att folk gör det i tråden? Jag ser att vissa säger att det är egostiskt ja, men de utgår ju ifrån sina egna känslor. Många gånger baserat på just erfarenhet kring ett själmordsförsök. Och sina känslor har ju alla rätt till oavsett de är "rätt" eller "fel".

Undrar fortfarande varför skulle förutsättningarn för diskussion varit bättre med en annnan frågeställning.
  • Mori
    ninanell skrev 2007-09-18 23:30:48 följande:
    MoriVidare, när jag läser det du skriver kring din upplevelse, så får du verkligen tro mig i mina ord om att jag känner hur starkt det är i dig och vilken betydelse det har haft...Jag hoppas ni får ha det bra...
    Tack! Vi mår bättre än vi någonsin kunnat tro idag
  • BrideOf Rocky
    buffybus,

Har du kommit till det stadiet att du tar livet av dig så är det verkligen inte bara att ta tag i sina problem.

Det är nog svårare än så.

Då är det mer egoistiskt av folk att köra rattfulla, bestiga livsfarliga berg och bergsklättra.
    Speciellt om man är förälder.
    www.splodgy.org/bloggolga. --om fula barn, mitt privata sexliv och lite till.
  • buffybus

förresten..när min syster gick på högstadiet försökte hon ta livet av sig typ 3ggr... lyckades aldrig för hon tänkte att dem jävlarna inte skulle vinna... (mobbning)

men som tur är så blev det mycket bättre och hon finns fortf med otroligt mycket bättre självförtoende...!!! är så glad att hon finns...

• buffybus

jo klart det är mycket mer ego att köra rattfull o sånt...riktigt jävla ego är det..

men jag skrev som JAG tyckte...och jag tycker att det är en feg utväg helt enkelt...speciellt om man har familj... visst valet är ens eget o ingen kan styra det..men tycker ändå det...

• BrideOf Rocky

buffybus,

Men det finns ju mammor som skjuter sig i huvudet lagom tills barnen ska upp och äta frukost och gör det för sina barn skull.
    Som tycker att det allra allra bästa för mina barn är om jag skjuter mig nu.
    Då kommer jag att vara den bästa mamman.

Är dom också ego?

• buffybus

varför skulle det va det bästa för barnen att mamman skjuter sig...? förstår nog inte...

tycker nog fortf det är ego..för det är en lätt utväg...
    men detta är väl FÖR djupa diskutioner för mig antar jag...

• BrideOf Rocky
    buffybus,

Självklart är det inte det bästa, men hon ,mamman som skjuter sig  i huvet enbart för sina barns skull tror och tycker ju det.

I hennes sjuka värld.
  • buffybus

oki..men det verkar va FÖR djup diskution för mig.. kan inte svara på det...

denna mamman skulle va otroligt otroligt sjuk i huvet...ett barn behöver ju alltid en mamma..men som sagt detta är mycket mer än jag själv kan förstå...

• BrideOf Rocky
    buffybus,

Fast det är det som är bra med mammaexemplet.
    Som du skriver hon är "sjuk i huvet" jag skulle kalla henne sjuk.

Man tänker inte klart när man tar sitt eget liv.
    Iallafall inte speciellt många.
    Man är så jävla deprimerad eller psykiskt sjuk att det är inget alternativ att tänka på anhöriga eller konsekvenser eller viljan att ta tag i saker.

Döden är det enda alternativet.
    Det är så lätt för oss icke självmordsbenägna at tycka dittan och dattan om hur man ska och inte ska tänka, men i slutändan så går det inte tillså.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)