• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • gudrun

Det som är så fruktansvärt tragisk,är att den som tar livet av sej,ofta faktisk TROR att dom inte är behövda.....Dom TROR att det bästa är om dom försvinner.....

• julmusten

Nu har jag inte last hela traden, men jag har varit i sana har diskussioner tidigare.

Ja, det ar egoistiskt att bega sjalvmord, men det far det vara. Det ar aven egoistiskt att doda i sjalvforsvar, att ata upp andras mat i hungersnod etc. etc. etc. men det tycker jag ar forsvarbart anda.

Jag tycker inte att det finns tillrackligt vard for skulle det finnas tillracklig vard sa skulle ju folk inte bli sa deprimerade att de blir suicida.

• Verkligen

Nej. Jag tycker inte det. Jag tycker att det är egoistiskt av folk att kräva att en människa ska tvingas leva ett helvetiskt liv som man vill avsluta enbart pga att folk vill ha kvar personen av egoistiska skäl. Ja, det svider när nån tar livet av sig, men om den personen inte vill leva så bör den få bestämma själv om den ska avsluta sitt liv.

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • julmusten

Men jewel, ar det inte ett egoistiskt beslut att bestamma att man inte skall leva langre???

Jag forstar inte varfor folk tycker det ar sa hemskt att saga att det ar en egoistisk handling. Nar jag snackar egoism i det har fallet sa ar det inte egoism som skuldbelagger nagon, utan bara ett konstaterande att nar man bestammer nagot om sitt liv och sin person sa tar man ett egoistiskt beslut.

Att ata nar man ar hungrig, att sova nar man ar trott, ar ocksa egoistiska handlingar. What's the big deal????

• Verkligen
    julmusten skrev 2007-09-19 02:01:08 följande:
    Men jewel, ar det inte ett egoistiskt beslut att bestamma att man inte skall leva langre???Jag forstar inte varfor folk tycker det ar sa hemskt att saga att det ar en egoistisk handling. Nar jag snackar egoism i det har fallet sa ar det inte egoism som skuldbelagger nagon, utan bara ett konstaterande att nar man bestammer nagot om sitt liv och sin person sa tar man ett egoistiskt beslut.Att ata nar man ar hungrig, att sova nar man ar trott, ar ocksa egoistiska handlingar. What's the big deal????
    Jamen så kan man ju oxå se det.. Så som du beskriver, men när folk som är emot självmord och anser att det är egoistiskt så får det genast en negativ klang. Jag tycker att man själv avgör om man vill avsluta sitt liv. Och jag tror att dom flesta självmorden är väldigt genomtänkta, och att personen verkligen inte såg nån annan utväg. Jag skulle kunna tänka mig att ta livet av mig oxp, men hittills har jag vart för feg för det, och det skulle bara vara en utväg om jag verkligen inte såg några ljusglimtar i framtiden.
  • gudrun

Det hade nog funnits utvägar,även om personen inte kunnat se det själv.Det är där folk omkring/samhället måste bli bättre på att fånga upp signalerna.
    Jag tror att dom flästa som tar sitt liv,innerst inne skulle villja må bra istället för att dö.

jewel84 skrev 2007-09-19 02:09:40 följande:
    Jamen så kan man ju oxå se det.. Så som du beskriver, men när folk som är emot självmord och anser att det är egoistiskt så får det genast en negativ klang. Jag tycker att man själv avgör om man vill avsluta sitt liv. Och jag tror att dom flesta självmorden är väldigt genomtänkta, och att personen verkligen inte såg nån annan utväg. Jag skulle kunna tänka mig att ta livet av mig oxp, men hittills har jag vart för feg för det, och det skulle bara vara en utväg om jag verkligen inte såg några ljusglimtar i framtiden.
  • Verkligen
    gudrun skrev 2007-09-19 02:13:28 följande:
    Det hade nog funnits utvägar,även om personen inte kunnat se det själv.Det är där folk omkring/samhället måste bli bättre på att fånga upp signalerna.Jag tror att dom flästa som tar sitt liv,innerst inne skulle villja må bra istället för att dö.
    Jag tror inte det. Om man nu sitter där och har bestämt sig att det enda rätta är att ta sitt eget liv så tror jag inte att det finns mycket annan hjälp att få. Om jag ska ta mig som exempel, så när jag får mina svåra depressioner så ser jag inte mkt hopp till nånting, jag blir väldigt självdestruktiv och inget nån säger eller gör kan få upp mig ur dom svackorna, och dom som faktiskt klarar att ta sina liv måste må hundra ggr sämre, och då syns inget hopp, inga ljusglimtar. Livet var kanske inte till för dom. Det är jättesorgligt att folk verkligen tar livet av sig,men jag förstår dom verkligen oxå..
  • gudrun

Vid sådana fall,där människor faktisk bestämd sej för att ta sitt liv,tycker jag tvångsvård är ett måste.
    Även om dom just då inte ser nåt hopp,bör andra gripa in,och ge "första hjälpen"...Iblandt med tvång,anser jag.

jewel84 skrev 2007-09-19 02:17:58 följande:
    Jag tror inte det. Om man nu sitter där och har bestämt sig att det enda rätta är att ta sitt eget liv så tror jag inte att det finns mycket annan hjälp att få. Om jag ska ta mig som exempel, så när jag får mina svåra depressioner så ser jag inte mkt hopp till nånting, jag blir väldigt självdestruktiv och inget nån säger eller gör kan få upp mig ur dom svackorna, och dom som faktiskt klarar att ta sina liv måste må hundra ggr sämre, och då syns inget hopp, inga ljusglimtar. Livet var kanske inte till för dom. Det är jättesorgligt att folk verkligen tar livet av sig,men jag förstår dom verkligen oxå..
  • Verkligen

Och jag vill tillägga att en del kan inte må bra, hur dom än gör. Det vet jag. I mitt liv kan det hända jättepositiva saker och det kan gå superbra med jobb osv, men jag har aldrig varit glad för nåt. För man får aldrig ha kvar lyckan, det är alltid nåt som grusar ner det. Alla får inte uppleva lycka, eller kärlek, eller närhet & samvaro.. Och man blir ensam lätt. Då är det lätt att avsluta livet, och hoppas på att man kan återvända i ett annat liv, till ett liv fyllt med goda saker. Inte bara massa svart. Massa självhat.

• Verkligen
    gudrun skrev 2007-09-19 02:21:12 följande:
    Vid sådana fall,där människor faktisk bestämd sej för att ta sitt liv,tycker jag tvångsvård är ett måste.Även om dom just då inte ser nåt hopp,bör andra gripa in,och ge "första hjälpen"...Iblandt med tvång,anser jag.
    Men om personen inte kan bli hjälpt då? Om personen får tvångsvård men det inte ger nånting.. Ska man behöva sitta på psyk då? Bortom all räddning? För psyk är ju inte världens roligaste ställe, speciellt tvångsvård..
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)