• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Anne M

Jag vet inte vad jag ska svara. Om någon jag älskar skulle begå självmord så skulle jag nog vid första intrycket tycka att det var en egoistisk handling, men vid närmare eftertanke så skulle jag tänka att det är egoistiskt av mig att vilja att den jag älskar ska leva med ångest som ständig följslagare resten av sitt liv.

Då jag själv är suicidbenägen mellan varven, så kan jag bara hoppas och tro, att min omgivning kan tänka ett steg längre om jag nu tar livet av mig...

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • FrökenL

Jag känner en som begick självmord pga förlossningspsykos. Skulle inte kunna påstå att jag tycker hon var egoistisk, för man kan ju faktist inte hjälpa att man får en psykos och tappar greppet om verkligheten. Så nej jag röstade att man inte är egoistisk, för man kan inte rå för vissa saker som drabbar en.

Det är samma sak som att säga att det är egoistisk att dö i en trafikolycka eller något.

• MILF

Öh, du svarade på frågan i inlägget efter...
    Depression kan vara en stor anledning till varför en människa tar självmord.

Zaria skrev 2007-11-08 21:11:30 följande:
    Vad heter den sjukdomen då?
  • anne h

självklart är det en egoistisk handling.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ångermanländska

Många som avslutar sina liv tror just då att det faktiskt skulle vara bättre för deras nära och kära att "slippa" ha med den personen att göra. De tror att de underlättar för sina anhöriga just för att de är så nere och inte kan se att de har ett stort egenvärde. Den här frågan går därför inte att besvara.
    Visst, man kan säga att han/hon tänkte inte på oss som är kvar, men om det var just det han/hon gjorde?
    Depression är svår att förstå och svår att leva med.

• Trynträ

Ja det tycker jag. Särskilt såna som blandar in andra typ de som hoppar framför ett tåg eller krockar med en lastbil.

• Söderlund

Nej, det tycker jag inte.

Omständigheterna ser olika ut men i de fall där personen tillsynes är helt frisk ser jag inget egoistiskt i det. Det är upp till en själv att avgöra om man ska leva eller inte, så vem kan säga att en person gör fel bara för att denne inte väljer det här livet? Då är det snarare egoistiskt av omgivningen att endast tänka på sin egen smärta istället för att betänka personens beslut.

Självklart finns fall där de som begår självmord är egoistiska med, ovanstående inlägg är ett exempel, då en oskyldig lokförare tvingas leva med att ha dödat en människa. Tragiskt.

Och visst finns det fall där samhället säkerligen kunnat göra mer, kunnat fatta snabbare beslut för att hjälpa osv. Men i slutändan ville personen i fråga inget annat än att dö ändå, vem vet om man hade förbättrat dennes livssituation även om man hade försökt?

Själv tycker jag att vi ska införa dödshjälp i Sverige, den som vill ska få dö med hjälp av sjukvården, inte tvingas till självmord som kan gå snett och innebära smärta och rädsla ens sista stund i livet.

• förnamn

Nej absolut inte.

Varför gagga vidare när vi vet med facit att det blir värre

och värre 

och värre

och värre med tiden. Vi blir inte yngre heller. Det som fuckar nu kommer fucka mer när du e 65 vad fan trodde du.

(såvitt du inte har ungar då förståss, eller kille eller föräldrar, nån som saknar dej, då är det taskigt att ta livet av sej. Det har inte jag så för mej är det skitsamma. Varför ge djävulen 10 års garv til över mitt lidande. Nu tar jag evig semester från helvetet på jorden. Gjort mina försök men till ingen nytta. A-folket dammsuger allt i sin väg)

• Oschlaka
    SnyggEric skrev 2007-09-18 10:40:52 följande:
    Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 
    Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 

Har man barn , ja då är det egoistiskt! Barn kom inte till världen av sig själva. Barn var ett val. Det valet gjorde DU med din kvinna! Du har ett livslång ansvar nu. Det kommer du aldrig ifrån. Allt annat är fruktansvärt ego. Ja samhället hjälper mkt. För mkt. Fast på fel sätt. Du pratar om fler insatser! Det är för många redan. Minska på det och gör det effektivt. Sätt hårt mot hårt ska det vara. Har man inte barn eller hundar då är det ok att begå sjm. Vuxna tycker jag inte man ska ta hänsyn till om det inte är nån som är väldigt sjuk m.m.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)