Inlägg från: Söderlund |Visa alla inlägg
  • Söderlund

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Nej, det tycker jag inte.

Omständigheterna ser olika ut men i de fall där personen tillsynes är helt frisk ser jag inget egoistiskt i det. Det är upp till en själv att avgöra om man ska leva eller inte, så vem kan säga att en person gör fel bara för att denne inte väljer det här livet? Då är det snarare egoistiskt av omgivningen att endast tänka på sin egen smärta istället för att betänka personens beslut.

Självklart finns fall där de som begår självmord är egoistiska med, ovanstående inlägg är ett exempel, då en oskyldig lokförare tvingas leva med att ha dödat en människa. Tragiskt.

Och visst finns det fall där samhället säkerligen kunnat göra mer, kunnat fatta snabbare beslut för att hjälpa osv. Men i slutändan ville personen i fråga inget annat än att dö ändå, vem vet om man hade förbättrat dennes livssituation även om man hade försökt?

Själv tycker jag att vi ska införa dödshjälp i Sverige, den som vill ska få dö med hjälp av sjukvården, inte tvingas till självmord som kan gå snett och innebära smärta och rädsla ens sista stund i livet.

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)