• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • ninanell

Det är verkligen otänkbart att alla ni som spekulerar kan veta vad andra känner har känt, när självmord är deras slutgiltiga handling i livet....

Jag kan tvärtom se det som väldigt oergoistiskt. Att inte nyttja tillfället i livet...

Ska ni döma människors känslor och val in i deras egen död?

Det ser verkligen illa ut... *mår illa*

• MammaLillfis
    ninanell skrev 2007-09-18 19:44:39 följande:
    Det är verkligen otänkbart att alla ni som spekulerar kan veta vad andra känner har känt, när självmord är deras slutgiltiga handling i livet....Jag kan tvärtom se det som väldigt oergoistiskt. Att inte nyttja tillfället i livet...Ska ni döma människors känslor och val in i deras egen död?Det ser verkligen illa ut... *mår illa*
    Hur menar du att "vi" andra dömer människors känslor och val in i deras egen död ??
  • SnyggEric

Många här har skrivit om deras lust (och ibland försök) till självmord och förklarat hur det känns. självfallet är det individuellt, men man kan diskutera sin syn på vad som hänt. 

Kanske personen som tog sitt liv skrev ett avskedsbrev som avslöjade personens innersta känslor?
    Sen finns det även studier som behandlar detta ämne. Är det också illa?
    Detta är ett etiskt forum. Man får diskutera jobbiga saker. Är det egoistiskt? Inte? Vrida och vända på saker. 
    Det är verkligen otänkbart att alla ni som spekulerar kan veta vad andra känner har känt, när självmord är deras slutgiltiga handling i livet....Jag kan tvärtom se det som väldigt oergoistiskt. Att inte nyttja tillfället i livet...Ska ni döma människors känslor och val in i deras egen död?Det ser verkligen illa ut... *mår illa*
    Eric är snygg idag.
  • Butterscotch
    Vad menar du? Det finns väl inget dömande i att säga att en handling är egoistisk?
  • ninanell

SnyggEric

Att föra etisk diskussion kring detta och allt övrigt förekommande i världen är inget jag motsäger mig. Snarare tvärtom, jag tillhör de som skulle vilja vidga människors rum och släppa in ljus över det som är i mest skugga.

Bland det finns människors rädslor.
    När jag läser spekulationer och dömanden kring människors självmord, ser jag inte så mycket av den etiska diskussionen. Jag ser däremot rädda människor som skriker högt och bittert över hur andra kan göra det de inte själva förstår.
    Den bitterheten eller okunskapen brukar också benämnas fördomar.

Att många tänkt tanken eller försökt är jag medveten om. Och att det finns starka känslor och rädslor kring självmord är inget underligt.
    Men att se människor värdera och tycka om det de inte förstår, eller visar insiktsfullhet kring, har alltid gjort mig lite illamående.

Butterscotch

Det är en värdering kring en annan persons val.
    I mina ögon är det dömande och något man inte förvaltar över.

• MammaLillfis

ninanell: Om du nu mår så illa av att läsa i denna tråd rådet jag dig att genast sluta för ditt eget välmåendes skull.

• Butterscotch
    ninanell skrev 2007-09-18 20:03:28 följande:
    ButterscotchDet är en värdering kring en annan persons val.I mina ögon är det dömande och något man inte förvaltar över.
    OK. I mina ögon betyder egoism själviskhet, vilket alltså betyder att man tänker på sig själv i första hand, istället för att i första hand tänka på någon annan och därmed agera för denna andra persons bästa. Ingen värdering, bara betydelsen av ett ord.
  • ninanell

Frup1

Nej, det var inget bra råd och jag tänker inte ta det.

Varför känner du dig manad att ge ett sådant råd?

• MammaLillfis

För att du skriver här upprepade gånger att du (som jag tolkar det ) mår fysiskt illa av att läsa människors inlägg och åsikter om ämnet i tråden. Mår man så när man läser så varför då fortsätta ? Och varför påpeka att man överhuvudtaget mår illa då det kan tolkas som att du inte respekterar andras åsikter och tankar kring ämnet ?

• ninanell

Butterscotch

Jag kan förklara många ord ohållbart sakligt.

"Hata" betyder som exempel att reagera utifrån ett skede och välja att ställa sig mot det, på mental och känslomässig basis.

...osv...

Din förklaring gjorde mig inte klokare.
    OM det b e t y d e r något, hur är det då inte en värdering?
    Och om den dessutom uttalas i en åsikt...? *förstår tyvärr inte riktigt*

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)