• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Carolina73

Till Mori: Precis vad jag ville säga, bra skrivet. Man tar inte livet av sig för att man mår lite dåligt just då.

• Carolina73

Till Alexxia: ???? Tänk på vad du säger "Hur jäkligt det än går det att lösa". Vad vet du om alla dessa människors liv?

• MammaLillfis
    Carolina73 skrev 2007-09-18 16:47:07 följande:
    Till Alexxia: ???? Tänk på vad du säger "Hur jäkligt det än går det att lösa". Vad vet du om alla dessa människors liv?
    Håller med igen... . Vi kan inte veta hur jäkligt något är och allt går f****nimej inte att lösa det ska gudarna veta !!! Inte ens hur gärna man än vill och försöker, viss smärta i livet kan man bara aldrig ta bort.
  • Zazzie

Även fast jag själv försökt ta livet av mig, så svarar jag JA, det är en egoistisk handling!!
    Hur egoistiskt hade det inte varit av mig, att låta mina barn komma upp på morgonen och finna mig död på köksgolvet. Hur egoistiskt hade det inte varit av mig, deras mammma som ska skydda dom mot allt ont, att utsätta dom för ett livslångt lidande, bara för att JAG ville slippa mitt???
    Tack o lov, så misslyckades jag!!!

• Novus

Det är fruktansvärt tragiskt och det är nog lätt att se det som egoistiskt. Jag och mormor pratar en del om detta, då en i närheten tagit livet av sig.
    Jag tror att många som tar livet av sig gör det även i tron om att det även är bra för dem omkring. "De kommer ha det bättre utan mig", "Nu behöver de inte oroa sig och ha problem för mig längre" osv...

• MammaLillfis
    Zazzie skrev 2007-09-18 16:50:39 följande:
    Även fast jag själv försökt ta livet av mig, så svarar jag JA, det är en egoistisk handling!!Hur egoistiskt hade det inte varit av mig, att låta mina barn komma upp på morgonen och finna mig död på köksgolvet. Hur egoistiskt hade det inte varit av mig, deras mammma som ska skydda dom mot allt ont, att utsätta dom för ett livslångt lidande, bara för att JAG ville slippa mitt???Tack o lov, så misslyckades jag!!!
    En stor eloge till dig Zazzie som valt att leva kvar och tampas med det som är jobbigt. Starkt !!!
  • CeeJay

Nej det tycker jag inte! Även om det handlar om det egna livet så är det inte egoistiskt att vilja sluta leva - däremot känns det väldigt "fegt" och "svekfullt" mot de nära och kära man har i sin närhet.

• ninanell

För alla oss som är här, finns det inte en som begått självmord. Kanske finns det de som har försökt eller som vill...
    ...men ingen har gjort det och varit i dess följder.

Ingen vet vad den andre gör och varför.

Nej, det är inte egoistiskt.
    Jag kan inte ens någonstans inom mig förstå känslan av att välja så. Det kan bero på allt från smärta, eller det att man tycker att man har levt färdigt eller helt enkelt en impuls...
    Oavsett vilket; vad har någon för rätt att döma om det är en egoistisk handling?
    Det går hand i hand med tänket att vi går omkring i livet och är skyldiga varandra saker. Att vi är ägda...

• Helene m Olivia o Sigrid

Klart det är egoistiskt!!
    Man gör det ju inte för nån annans skull, eller hur!

Egoistiskt och fegt!

Speciellt om man har barn!!

Min pappa var nära att ta livet av sig men klarade inte av det, han gjorde istället något annat oerhört dumt men det var lättare att förlåta honom för! Jag hade aldrig förlåtit honom om han tagit livet av sig!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)