• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • MammaLillfis

Ja visst finns det möjlighet till spekulationer och en diskussion, det är ju det som är hela syftet med en sådan här tråd.
    Bara mellan oss två visar det ju hur två personer kan uppfatta och uppleva en sak helt och hållet olika.

Jag finner visst dig vara dömande och ditt behov att hela tiden påpeka att du inte är fördomsfull utan istället ödmjuk, nja jag håller helt enkelt inte med och låt oss lämna det där.

Det handlar kanske inte heller om att förstå en person exakt in i minsta mikrodetalj. Om jag tex jobbar med människor som har cancer så behöver jag inte själv ha drabbats utav just den sjukdomen för att kunna förstå att det är jobbigt och svårt. Just genom att ha ett öppet sinne och en vilja att förstå andras känslor och upplevelser gör ju att jag kanske kan hjälpa dem hur bra som helst ändå. Annars skulle bara människor som själva utfört suicidförsök jobba med dem som funderar på det osv...

• ninanell

Frup1

Du verkar inte förstå vad jag skriver.

• Rhea

Jag tycker det är oerhört egoistiskt om man har barn.
    Är man en eremit ute i skogen är det lite upp till honom, enligt mig.

Sen har jag en livssyn som säger att man behöver leva sitt liv tills man dör av andra orsaker, för att lära sig att gå igenom och hantera alla svårigheten som uppstår längs vägen.
    Tror att bearbetade motgångar och trauman i livet bygger upp våra själar inför nästa resa.

Fast jag tycker ändå att det är egoistiskt att utsätta sitt/sina barn för stora trauman, medvetet.

• Miss Congeniality

Ja i största allmänhet är det de, men det finns givetvis undantag.

Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • MammaLillfis
    ninanell skrev 2007-09-18 20:49:05 följande:
    Frup1Du verkar inte förstå vad jag skriver.
    Visst gör jag det. Jag håller bara inte med.
  • Murloc

Ja, det är egoistiskt. Mår man dåligt så är man egoistisk.

• Butterscotch
    Murloc skrev 2007-09-18 21:20:48 följande:
    Ja, det är egoistiskt. Mår man dåligt så är man egoistisk.
    Jag är förvirrad... var detta ett försök till sarkasm eller menar du verkligen att man är egoistisk om man mår dåligt?

Det var för övrigt inte det som var frågan. Frågan lyder "Är det egoistiskt att begå självmord?", inte "Är det egoistiskt att må dåligt?".
  • Murloc

Butter

Man är ofta väldigt egoistiskt när man mår dåligt ja. Jag svarade på frågan, det är egoistiskt att begå självmord.

• ninanell

Frup1

Vad är det då du inte håller med om?

• MammaLillfis
    ninanell skrev 2007-09-18 21:35:19 följande:
    Frup1Vad är det då du inte håller med om?
    Jag tycker inte vi ska göra detta till ett forum där bara du & jag debatterar och andra inte får utrymme. Jag har precis som du skrivit så tydligt jag bara kan och förklarat vad det är jag inte håller med dig om samt att jag respekterar dina åsikter även om de inte är desamma som mina.

Det har absolut varit intressant, men nu lämnar jag utrymme till alla andra.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)