• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • gudrun

Hon lägger ju all denna energi på dej,för att hon tycker om dej.Du har tur..

jewel84 skrev 2007-09-19 03:01:43 följande:
    Tycker jag med. Men så länge som alla fördomar om psykisk sjukdom finns så ser jag inget hopp just nu.. Men man tycer ju att vården & staten borde reagera på all statistik gällandes depressioner. Men samtidigt kan jag förstå fördomarna lite grann eftersom det tycks finnas många som bara simulerar psykisk ohälsa.. Det är ju ett hån mot folk. Vården borde gräva djupare när dom misstänker psykisk ohälsa.. Göra grundligare utredningar.. I mitt fall så fick jag dignosen manodep ganska tidigt i livet, men nu helt plötsligt kom en läkare på att jag kanske även ar ADHD.. Kunde dom inte gjort alla tester från början... Man tas inte alltför seriöst.. Nää..bättre sjukvård åt alla. Jag tror jag ska engagera mig mer på nåt sätt oxå. Det är nog bra om folk som vet nåt om saken gör nåt.Hurra för min kompis, men jag känner mig dum ibland att hon måste lägga en massa energi på mig. Men hon bevisar ju bara gång på gång att hon är bäst..
  • katten

ja de tycker ja för när man e deppig e de ju nästan bara en själv som mår dåligt men om man tar självmord så mår ju alla andra dåligt med kanske hela deras liv.

ja tycker sjukvården ska vara snabbare med mediciner,terapi samtal,mer telefon kontakt,eventuella övernattningar med personal för dem som mår extra dåligt.

anhöriga skulle kunna göra mycket med för självmords benägna som att hälsa på oftare, vara envisa, propsa på promenader och göra saker tillsammans.

• silhuett

Det är väl på ett sätt alltid ett egoistiskt val, eftersom man främst ser till sina egna behov. Det betyder dock inte att det är fel att ibland prioritera sig själv, i detta fallet ta livet av sig.

• Moomin

Jag tycker att det är j-ligt egoistiskt att ta livet av sig. Än värre är det om man har barn. Att vara förälder innebär ju att man valt att i allt viktigt sätta barnets väl framför sitt eget. Att då förstöra deras liv och ta den viktigaste personen de har ifrån dem är så fruktansvärt elakt att jag inte finner ord.

(NEJ det är inte fel att åka på SPA-helg och lämna barnen till mormor. Det är inte att prioritera bort dem.)

• Moomin

Psykvården och dess samarbete med primärvård och liknande behöver f.ö. en rejäl upprustning.

• MrsXanadu

Både ja och nej anser jag. Men vem är inte ego i denna frågeställningen. Om du som anhörig anser att den som står dig nära är ego som tog sig liv för att nu får du lida. Ja är inte då du ego som tänker på ditt lidande i första rummet än att se till hur illa ställt det var med den som dött. Ser på självmord i större skala än så. Det är så tragiskt att en människa kan må så dåligt att det inte verkar finnas nån annan väg ut än att ta sitt eget liv. Oavsett om man har barn eller inte så kan man sjunka så lågt att man ser inget ljus nånstans. Det handlar inte om egoism utan mer om total uppgivenhet känner jag.

Så synd att många självmordsbenägna aldrig får stöd i livet men så fort livet är slut finns det sååååååå många som säger sig velat ställt upp mer osv. Men se till och var en bra medmänniska till andra i livet istället. Har tyvärr sett det på nära håll ett antal gånger i mitt liv. Särskilt bland vänner till de som tar livet av sig. I livet var personen ensam med sina problem kanske inte hade en massa vänner som fanns där när allt kändes som svartast. Men så fort personen inte finns mer så verkar det som vänner fanns i överflöd. Människor som aldrig la energi på att se hur kompisen mår innan är plötsligt så väldigt engagerad.

Tror som många av redan skrivit att mer måste till inom sjukvården bla. Och har du en vän som inte mår bra så se till att finnas där och göra vad du kan nu. Efteråt är det för sent.

• Mori
    BrideOf Rocky skrev 2007-09-18 23:58:46 följande:
    buffybus,Fast det är det som är så bra med mammaexemplet.Som du skriver hon är "sjuk i huvet" jag skulle kalla henne sjuk.Man tänker inte klart när man tar sitt eget liv.Iallafall inte speciellt många.Man är så jävla deprimerad eller psykiskt sjuk att det är inget alternativ att tänka på anhöriga eller konsekvenser eller viljan att ta tag i saker.Döden är det enda alternativet.Det är så lätt för oss icke självmordsbenägna at tycka dittan och dattan om hur man ska och inte ska tänka, men i slutändan så går det inte tillså.
    Exakt och precis. Har man levt större delen av sitt liv med ångest och depression, provat medicin efter medicin, eller rent av inte fått adekvat hjälp. Då orkar man inte tänka på andra, man kanske inte ser att någon skulle sakna en. Precis som du skriver kan den sjuka rent av känna sig som en belastning och ett straff mot sina anhöriga, och därav se det som att de gör dem en tjänst genom att avsluta sitt liv.
  • Mori
    jewel84 skrev 2007-09-19 02:17:58 följande:
    Jag tror inte det. Om man nu sitter där och har bestämt sig att det enda rätta är att ta sitt eget liv så tror jag inte att det finns mycket annan hjälp att få. Om jag ska ta mig som exempel, så när jag får mina svåra depressioner så ser jag inte mkt hopp till nånting, jag blir väldigt självdestruktiv och inget nån säger eller gör kan få upp mig ur dom svackorna, och dom som faktiskt klarar att ta sina liv måste må hundra ggr sämre, och då syns inget hopp, inga ljusglimtar. Livet var kanske inte till för dom. Det är jättesorgligt att folk verkligen tar livet av sig,men jag förstår dom verkligen oxå..
    Jag tror att det finns andra utvägar! Precis som du har min man plågats av djupa depressioner och svår ångest genom hela sitt liv. Han kände att ingen mer hjälp fanns att få. Han gav upp och kända "jaha ska jag tvingas leva såhär, då vill jag inte leva alls" Men Jewel, idag efter att ha vårdats på psyk, fått nya medciner, förändrat hela sitt liv (sade upp sig och började plugga till plattsättare, något han alltid velat men inte vågat tro på att han skulle klara av) så mår han om inte bra, så iallafall MYCKET bättre. Han ser ljus, han njuter av live, han VILL vakna till en ny dag. Så, jag tror faktiskt att det finns andra vägar, även om man inte ser det då. Sen kan jag ju äligt säga att i vissa fall tror jag inte att det gör det. En person som ligger förlamad utan att kunna prata eller höra, och som vet att det så kommer förbi och inte vill leva så. Då kanske det får lov att vara så. Eller någon som är dödssjuk och lider, kanske känner att varför ska man kämpa och plågas i en månad till, näär jag kan få vila och slippa ha ont.
  • Verkligen
    Mori skrev 2007-09-19 12:29:50 följande:
    Jag tror att det finns andra utvägar! Precis som du har min man plågats av djupa depressioner och svår ångest genom hela sitt liv. Han kände att ingen mer hjälp fanns att få. Han gav upp och kända "jaha ska jag tvingas leva såhär, då vill jag inte leva alls" Men Jewel, idag efter att ha vårdats på psyk, fått nya medciner, förändrat hela sitt liv (sade upp sig och började plugga till plattsättare, något han alltid velat men inte vågat tro på att han skulle klara av) så mår han om inte bra, så iallafall MYCKET bättre. Han ser ljus, han njuter av live, han VILL vakna till en ny dag. Så, jag tror faktiskt att det finns andra vägar, även om man inte ser det då. Sen kan jag ju äligt säga att i vissa fall tror jag inte att det gör det. En person som ligger förlamad utan att kunna prata eller höra, och som vet att det så kommer förbi och inte vill leva så. Då kanske det får lov att vara så. Eller någon som är dödssjuk och lider, kanske känner att varför ska man kämpa och plågas i en månad till, näär jag kan få vila och slippa ha ont.
    Det är uppöyftande att höra om folk som lyckas göra en helomvändning och jag hoppas självklart att det ska vända för mig med. Just nu har jag en rätt bra period, men när den blir mörk igen så vet jag aldrig vad som kan hända under den tiden. Men jag ska iaf göra som din man nu. Börj omutbilda mig till nåt som jag verkligen brinner för.

Sen när det gäller dödshjälp så tycker jag att det ska finnas. Jag vill då rakt inte ligga som en grönsak.. Det är hemskt, och förnedrande på nåt vis..
    Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Mori
    jewel84 skrev 2007-09-19 13:45:44 följande:
    Det är uppöyftande att höra om folk som lyckas göra en helomvändning och jag hoppas självklart att det ska vända för mig med. Just nu har jag en rätt bra period, men när den blir mörk igen så vet jag aldrig vad som kan hända under den tiden. Men jag ska iaf göra som din man nu. Börj omutbilda mig till nåt som jag verkligen brinner för.Sen när det gäller dödshjälp så tycker jag att det ska finnas. Jag vill då rakt inte ligga som en grönsak.. Det är hemskt, och förnedrande på nåt vis..
    Hoppas att du också lyckas vända!! Håller tummarna för dig! Visst är det lite skönt att höra att iallafall en del lyckas ta sig ur den där förbannade mörka tunneln.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)