jewel84 skrev 2007-09-19 02:17:58 följande:
Jag tror inte det. Om man nu sitter där och har bestämt sig att det enda rätta är att ta sitt eget liv så tror jag inte att det finns mycket annan hjälp att få. Om jag ska ta mig som exempel, så när jag får mina svåra depressioner så ser jag inte mkt hopp till nånting, jag blir väldigt självdestruktiv och inget nån säger eller gör kan få upp mig ur dom svackorna, och dom som faktiskt klarar att ta sina liv måste må hundra ggr sämre, och då syns inget hopp, inga ljusglimtar. Livet var kanske inte till för dom. Det är jättesorgligt att folk verkligen tar livet av sig,men jag förstår dom verkligen oxå..
Jag tror att det finns andra utvägar! Precis som du har min man plågats av djupa depressioner och svår ångest genom hela sitt liv. Han kände att ingen mer hjälp fanns att få. Han gav upp och kända "jaha ska jag tvingas leva såhär, då vill jag inte leva alls" Men Jewel, idag efter att ha vårdats på psyk, fått nya medciner, förändrat hela sitt liv (sade upp sig och började plugga till plattsättare, något han alltid velat men inte vågat tro på att han skulle klara av) så mår han om inte bra, så iallafall MYCKET bättre. Han ser ljus, han njuter av live, han VILL vakna till en ny dag. Så, jag tror faktiskt att det finns andra vägar, även om man inte ser det då. Sen kan jag ju äligt säga att i vissa fall tror jag inte att det gör det. En person som ligger förlamad utan att kunna prata eller höra, och som vet att det så kommer förbi och inte vill leva så. Då kanske det får lov att vara så. Eller någon som är dödssjuk och lider, kanske känner att varför ska man kämpa och plågas i en månad till, näär jag kan få vila och slippa ha ont.