• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Verkligen

Ja.. det är skönt att veta att det finns hopp.. Å jag har haft turen att få en bra läkare.. Men det som är jobbigt just nu är att jag inte vet riktigt vad jag har för diagnos..dom utreder och utreder... Utöver depressionen så tror dom att jag har ADHD.. skumt..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Catzzy

Jag håller med mrsxanadu skrev i sitt inlägg. Kunde inte ha skrivit bättre själv.

• qenzo

*bara läst TS*

Ja jag tycker det är egoistiskt att begå självmord.

Följdfrågan - Nej, samhället gör inte tillräckligt för att hjälpa personer med självmordstankar.
    Ofta skickas de hem med en pillerburk... najs för den som gillar piller och som kanske sedan tar steget vidare och sätter i sig allt.

• Raiijssan

det är en psykisk sjukdom som gör att man begår självmord. man är inte frisk då så man tänker nog inte på att man är egoistisk.

• Mysluvan

Nej och ja. Har du valsat runt i psykvården ett par år och inser att det oftast inte är vård utan förvaring så kan jag förstå att man tar den utvägen.
    Men jag kan se att det är fruktansvärt egoistiskt att bara lämna folk kvar om ingen fått en chans att hjälpa.

Till er som svarat JA har ni varit där så ni vet hur sjukt jobbigt det kan vara att leva och hur mycket man våndas av att lämna alla man älskar? Ni skulle nog inte tycka det var så ego då.

Jag tycker dock det är sjukt ego att "låtsas" försöka ta livet av sej och utsätta sina anhöriga för den våndan.

Många är kallade, få är utvalda.
  • firewalkwithme

Jag har bara läst ts..

Tycker inte att det är egoistiskt att ta sitt liv. Den som gör det är för tillfället bortom känslan att han/hon har ett värde för någon. Det handlar i de allra flesta fall om allvarlig sjukdom.
    Tycker absolut att samhället gör alldeles för lite för att förhindra och förebygga självmord! Det första som borde ske är att man borde lyfta problemet så tabut kring psykisk sjukdom i allmänhet och självmord i synnerhet lättar. Det skulle minska skulden för de sjuka och även för de anhöriga, och minska tröskeln för många att söka hjälp. Vi måste våga prata om det som tar flest unga liv i Sverige årligen! Psykiatrin lämnar mycket övrigt att önska, men vi måste enligt mitt tycke också bli bättre på att ta hand om varandra som medmänniskor, att våga se den som mår dåligt.
    Vill tillägga att om en anhörig som förlorat en kär p.g.a. självmord känner att valet var egoistiskt har jag full förståelse för detta. Men talar jag om problemet i allmänhet vill jag inte sätta mig över den som haft det så fruktansvärt svårt att den gör valet att inte längre vilja leva.

• Themis

Detta är litegrann som att fråga "om någon som är i psykos begår ett mord, är det fortfarande fel?"

Klart som korvspad att det är fel att lämna sina barn och ta enkla vägen ut, men man måste ju förstå att det handlar om sjukdom också så det är knappast lätt att fördela ansvar/skuld i situationen.

Däremot kanske man ska tänka sig för innan man använder självmordshot som rop på hjälp. Flickvännen till en bekant till oss drack sig full, tog några tabletter (inget häftigt) och skrev en korkad lapp till sin sambo att hon skulle göra nåt drastiskt och farväl.

Detta resulterade i att han drog i stora larmklockan och vi var 50 man ute och letade på stan i många timmar och sen hittades hon dyngrak bakom tvättkorgen i deras klädkammare. Tror ni att hon kan se gamla bekanta i ansiktet än idag, tio år senare?

Typiskt bra sak att inte göra, skulle jag säga.

• Joci

Jag tycker det är egoistiskt. Däremot är det inte sagt att jag absolut inte förstår dem som inte känner att det finns en annan väg ut. Men en egoistisk handling är det likväl.

Är det här jag ska skriva något smart?!
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)