Inlägg från: firewalkwithme |Visa alla inlägg
  • firewalkwithme

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Jag har bara läst ts..

Tycker inte att det är egoistiskt att ta sitt liv. Den som gör det är för tillfället bortom känslan att han/hon har ett värde för någon. Det handlar i de allra flesta fall om allvarlig sjukdom.
    Tycker absolut att samhället gör alldeles för lite för att förhindra och förebygga självmord! Det första som borde ske är att man borde lyfta problemet så tabut kring psykisk sjukdom i allmänhet och självmord i synnerhet lättar. Det skulle minska skulden för de sjuka och även för de anhöriga, och minska tröskeln för många att söka hjälp. Vi måste våga prata om det som tar flest unga liv i Sverige årligen! Psykiatrin lämnar mycket övrigt att önska, men vi måste enligt mitt tycke också bli bättre på att ta hand om varandra som medmänniskor, att våga se den som mår dåligt.
    Vill tillägga att om en anhörig som förlorat en kär p.g.a. självmord känner att valet var egoistiskt har jag full förståelse för detta. Men talar jag om problemet i allmänhet vill jag inte sätta mig över den som haft det så fruktansvärt svårt att den gör valet att inte längre vilja leva.

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)