• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Mysluvan

varför är det så egoistikt då? Är det inte mer egoistikt att tvinga en människa att leva om varje dag är en plåga och varje minut är ångest??
    Om man inte är barn till personen i fråga vill säga.

Många är kallade, få är utvalda.
  • paloma84

Tycker absolut inte att det är egocentriskt!

Det är väl mer egocentriskt av dem i omgivningen som tycker att den personen borde vara kvar i livet, endast för deras (alltså för de anhörigas) egen del...eller?

• AyaRan

Jag tyckte förr att det var egoistiskt, men efter att närmare ha kollat upp ämnet verkar det vara så att den som begår självmord inte tänker i "egoistiska" eller andra tankebanor. det känns som om han/hon jobbar sig fram till det enda logiska slut på sitt liv, och att det är något som han/hon har vetat om hela tiden.

• AyaRan

ang följdfrågan;
    jag tror absolut på insatser från samhället för att ta itu med orsaker till självmord hos tonåringar och yngre vuxna (mobbning, stress etc)

• tjohejsann

Ja,att ta sitt eget liv,är en fruktansvärt egoistisk handling!

• fia sthlm

Ja tycker att det är egostiskt, men kanske inte i alla fall svårt att säga?
    Men jag förstår att om man är djupt psykiskt sjuk så tänker man inte rationellt och funderar kanske inte ens över hur det kommer påverka dom efterlevande.

• Zaria
    Raiijssan skrev 2007-09-28 22:51:39 följande:
    det är en psykisk sjukdom som gör att man begår självmord. man är inte frisk då så man tänker nog inte på att man är egoistisk.
    Vad heter den sjukdomen då?
  • Zaria

Ja jag tycker det är egoistiskt,dock förstår jag att den tar sitt liv inte tänker så utan ofta är såpass deprimerad eller ser sitt liv så meningslöst att han/hon tror att det är det bästa för de efterlevade,i många fall.

• Dag o natt

Varken ja eller nej. Kunde inte välja då jag helt tycker det handlar om situation, orsak och person som påverkar varför personen inte väljer att leva. Jag tror heller inte det alltid går för omgivningen att hjälpa en person med sucidtankar. Har något fått tanke på självmord tror jag inte den tanken går att släppa oavsett vad.. Jag har själv ett syskon och en nära vän som tagit livet av sig varav den ena hade barn. Tragiskt, om man anklagar sig själv som anhörig att man inte gjorde nog för att förhindra... 

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)