Inlägg från: jannej |Visa alla inlägg
  • jannej

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

jag tycker inte det är egoistiskt, var och en har rätt att göra som de vill med sitt liv, varför ska man lida och må psykiskt/fysiskt dåligt bara för att man ska ta hänsyn till andras känslor?

• jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:09:38 följande:
    Kan inte heller lasta samhället för allt, man har faktiskt ett eget ansvar också.Hur gör vi om våra barn är sjuka och ingen lyssnar?, jo vi sätter klackarna i backen och kräver hjälp. Varför gör vi inte det när det gäller oss själva också?
    Fast personen i fråga tar ju sitt ansvar genom att begå självmord, på så sätt slipper h*n fortsätta må dåligt och ligga samhället till last genom att vara sjukskriven osv. Det är hur många som hellst som försöker få hjälp av samhället / psykvården, men även om man skriker sig hes så är det inte speciellt stor chans att man får hjälp. Det krävs i regel att man uttryckligen säger att man kommer begå självmord eller döda någon annan för att man ska bli inlagd på psykakuten men då blir man i regel utskriven igen inom 1-3 dygn med en pillerburk i handen och en klapp på axeln.
  • jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:18:57 följande:
    De flesta som tar sitt liv sitter hemma i mörkret och deppar utan att någon vet om det. Inte kan man begära att någon knackar dörr varje söndag för att se hur Sverige mår?En självmordspatient tar livet av sig utan att söka hjälp först. Sen finns det folk som hotar och hotar men aldrig gör det, de har nog inte så hög prioritet kanske?. Jag vet inte.En pillerburk med kemisk lycka är väl bättre än snara runt halsen inför kidsen?
    jag hade valt snaran runt halsen alternativt en kula i skallen före att må skitdåligt år efter år utan att man får hjälp antigen med läkemedel eller genom psykolog/kurator.
  • jannej
    ommseif skrev 2007-09-18 11:15:34 följande:
    -- Ni som INTE tycker det är egoistiskt -- Har ni själva drabbats av att nån i er närhet tagit självmord undrar jag??
    jag har en anhörig som vi misstänker begick självmord och jag klandrar inte honom då han mådde skitdåligt psykiskt under många års tid.
  • jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:26:49 följande:
    Det finns ju olika depp. Nu är jag inte så haj på detta men vissa saknar ett ämne i hjärnan, det ska tydligen göra att man är deppig helt i onödan.....det finns bot på det. Finns det en påtaglig anledning som förlorat ett barn eller ja, vad vet jag. Då har man ju något påtagiligt att försöka kämpa sig igenom. Efter regn kommer sol....någon gång. Man kanske kan lära sig leva med det med tiden??.Man kan ju även vara periodare, bipolär eller vanlig höstdepp (som många är).....då behöver man väl mest bedöva känslorna för stunden för hoppet är inom räckhåll.....hoppas du förstår vad jag menar. Såfort det blir vinter släpper de där "ska livet vara såhär??"Tänk vad man missar om man tar sitt liv!, tänk om du faktiskt kunde blivit lycklig om du bestämde dig för det?, bara haft lite tålamor liksom......vad sorgligt.
    Fast mår man väldigt dåligt psykiskt och på allvar funderar på att begå självmord så tror jag (eller rättare sagt jag vet) att man inte tänker på vad kul man kommer ha det om x antal år när man mår bra igen. Är man djupt deprimerad kan det vara en plåga att bara överleva en timme eller en hel dag och då orkar man inte tänka flera veckor/månader eller år fram i tiden utan då handlar det om att orka överleva ytterligare en dag.
  • jannej
    Gorgoroth skrev 2007-09-18 11:38:06 följande:
    ja, och jag respekterade hans val. Det är väll mer egoistiskt av mig att "tvinga" honom leva kvar i en värld han inte uppskattade/trivdes i eller hur?
    precis
  • jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:54:49 följande:
    Och då är det enda rätta att ta livet av sig?, det löser allt......tyvärr jag kan inte se det så.
    Inte du kanske men däremot den som överväger eller tar sitt liv, på så sätt slipper man lida och man är inte längre en belastning för vare sig sina anhöriga eller samhället i stort.
  • jannej
    Maggis skrev 2007-09-18 13:26:04 följande:
    Fast det där med att vara en belastning är väl ofta en subjektiv upplevelse?Har nog aldrig träffat på en anhörig till någon som tagit sitt liv som känt sig glada över att slippa belastas av personen som tog sitt liv. Snarare tvärtom. Sorg och ilska och skuld är betydligt vanligare känslor dessa anhöriga får dras med. Så, visst, det löser problemet för den som tar livet av sig men knappast för dem runtomkring. Snarare tvärtom, skulle jag vilja påstå.
    Jo i många fall så är det bara den som är självmordsbenägen som upplever sig själv som en belastning men i många fall kan de anhöriga också tycka att personen i fråga är jobbig att ha att göra med pga att personen är så deprimerad och riskerar att dra ner de anhöriga i skiten också.
  • jannej
    Frup1 skrev 2007-09-18 13:37:30 följande:
    Jo, det är att svårt och känsligt ämne. Uttrycker man att man kan förstå att en person gör så, är det kanske lätt för många att tolka det som att man tycker det är okej. Vilket det då inte är.
    Jag tycker det i högsta grad är ok att begå självmord om man känner för det varför ska man tvingas till att leva om ens enda önskan är att få dö?
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)