Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
Både ja och nej anser jag. Men vem är inte ego i denna frågeställningen. Om du som anhörig anser att den som står dig nära är ego som tog sig liv för att nu får du lida. Ja är inte då du ego som tänker på ditt lidande i första rummet än att se till hur illa ställt det var med den som dött. Ser på självmord i större skala än så. Det är så tragiskt att en människa kan må så dåligt att det inte verkar finnas nån annan väg ut än att ta sitt eget liv. Oavsett om man har barn eller inte så kan man sjunka så lågt att man ser inget ljus nånstans. Det handlar inte om egoism utan mer om total uppgivenhet känner jag.
Så synd att många självmordsbenägna aldrig får stöd i livet men så fort livet är slut finns det sååååååå många som säger sig velat ställt upp mer osv. Men se till och var en bra medmänniska till andra i livet istället. Har tyvärr sett det på nära håll ett antal gånger i mitt liv. Särskilt bland vänner till de som tar livet av sig. I livet var personen ensam med sina problem kanske inte hade en massa vänner som fanns där när allt kändes som svartast. Men så fort personen inte finns mer så verkar det som vänner fanns i överflöd. Människor som aldrig la energi på att se hur kompisen mår innan är plötsligt så väldigt engagerad.
Tror som många av redan skrivit att mer måste till inom sjukvården bla. Och har du en vän som inte mår bra så se till att finnas där och göra vad du kan nu. Efteråt är det för sent.