• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • mjuik

Butterscotch: stämmer ju men frågan är om föraren verkligen känner så. Det finns ju absolut ingenting man kan göra om någon väljer att ställa sig framför tåget.
    Om man kör bil och kör ihjäl någon kan man ju våndas i evighet med tankar som "om jag bara svängt åt höger istället för vänster" och "om jag bara kört lite långsammare".
    Med tåg finns inga såna tankar.

"Värst av allt är de som t ex kastar sig framför ett tåg så att en stackars lokförare får leva med att ha haft ihjäl någon resten av sitt liv. Fy vad egoistiskt."

• Gorgoroth

Kan ju även då fråga,,dödshjälp inom vården? Tycker ni det inte är sjukt egoistiskt att tvinga en riktigt sjuk människa genomlida evighetslånga dagar för att någon läkare eller anhörig ska kunna träffa personen i fråga?
    Det om något är egoistiskt.

• SnyggEric

Jag är för dödshjälp inom vården. Hm, vad tror du om att starta en tråd om det? 

Gorgoroth skrev 2007-09-18 12:43:10 följande:
    Kan ju även då fråga,,dödshjälp inom vården? Tycker ni det inte är sjukt egoistiskt att tvinga en riktigt sjuk människa genomlida evighetslånga dagar för att någon läkare eller anhörig ska kunna träffa personen i fråga?Det om något är egoistiskt.
    Eric är snygg idag.
  • Maggis
    Gorgoroth skrev 2007-09-18 12:43:10 följande:
    Kan ju även då fråga,,dödshjälp inom vården? Tycker ni det inte är sjukt egoistiskt att tvinga en riktigt sjuk människa genomlida evighetslånga dagar för att någon läkare eller anhörig ska kunna träffa personen i fråga?Det om något är egoistiskt.
    Vet inte riktigt hur du får det till att vara egoistiskt? Ego för vem då? Läkaren?
    Vi har ju en lag som i nuläget hindrar aktiv dödshjälp och egoism har mycket lite med saken att göra. Däremot så har jag stött på anhöriga som vill att man ska behandla in absurdum och det kan vara egoistiskt. Läkaren är bunden av sin ed och av lagen så där ser jag föga egoism.

Men jag håller med SnyggEric; starta en tråd i ämnet. Då ser du att väldigt många är för euthanasi. Precis som undertecknad.
    //Maggis
  • Sagofe

Nej, det är inte egoistiskt. Jag har varit så djupt nere att jag försökt, och när man mår så dåligt så ser man det snarare som att man gör både sig själv och andra en tjänst att försvinna.
    Jag tycker snarare att jag skulle vara mer egoistisk om jag krävde att en annan människa skulle leva för min skull.
    Men självklart skulle jag ringa ambuland om jag hittade någon som försökt ta livet av sig. Det har hänt ett par gånger och gällde en nära anhörig.

Däremot tycker jag att det är egoistiskt att ta livet av sig på ett sådant sätt att någon annan känner sig skyldig till ens död, exempelvis som några andra har nämnt; Att kasta sig framför ett tåg.

• Gorgoroth

Om en anhörig låg på sjukhus och jag såg att den verkligen inte vill leva längre, då skulle jag såklart se till att den skulle få dö(med dödshjälp på sjukhus) MEN dödhjälp är då förbjudet. Och jag kan omöjligt förstå varför. Därav tycker jag att det och självmord inte är egoistiska eftersom man ska få avsluta sitt liv på det sätt man önskar.
    Det borde snarare förbjudet att se folk lida till döds om annan hjälp inte finns till hands inom sjukvården.
    Så ser jag på det.

Maggis skrev 2007-09-18 12:57:00 följande:
    Vet inte riktigt hur du får det till att vara egoistiskt? Ego för vem då? Läkaren?Vi har ju en lag som i nuläget hindrar aktiv dödshjälp och egoism har mycket lite med saken att göra. Däremot så har jag stött på anhöriga som vill att man ska behandla in absurdum och det kan vara egoistiskt. Läkaren är bunden av sin ed och av lagen så där ser jag föga egoism.Men jag håller med SnyggEric; starta en tråd i ämnet. Då ser du att väldigt många är för euthanasi. Precis som undertecknad.
  • Maggis
    Gorgoroth skrev 2007-09-18 13:02:53 följande:
    Om en anhörig låg på sjukhus och jag såg att den verkligen inte vill leva längre, då skulle jag såklart se till att den skulle få dö(med dödshjälp på sjukhus) MEN dödhjälp är då förbjudet. Och jag kan omöjligt förstå varför. Därav tycker jag att det och självmord inte är egoistiska eftersom man ska få avsluta sitt liv på det sätt man önskar.Det borde snarare förbjudet att se folk lida till döds om annan hjälp inte finns till hands inom sjukvården.Så ser jag på det.
    Hmm, men det är ju inte ditt beslut utan den sjukes som tydligt måste uttalas så det är ändå inte din sak "att se till" att h*n får dö. Även om nu dödshjälp skulle tillåtas.

Men jag förstår hur du tänker; den tanken har slagit mig många gånger också. Den stora skillnaden mellan att vilja få dödshjälp om man är svårt sjuk och ett självmord är att jag ser självmord som en tragisk och onödig utgång medan euthanasi kan skänka frid på ett långt lidande. Orsaken till varför man vill avsluta sitt liv (om man nu inte är svårt  och obotbart sjuk) går ju oftast att lösa om man får hjälp. Inget av dem ser jag dock som egoistiska handlingar, även om det påverkar människor runtomkring. Men det gör ju det mesta vi väljer att göra i livet.

Jag tycker fortfarande att ditt användande av ordet "egoism" är ett märkligt att använda när man talar om att inte ge dödshjälp på sjukhus. Så länge det inte finns stöd i lagen kan man inte tala om egoism då det inte handlar om en enskild persons egna skäl till varför man inte tillhandahåller hjälpen. Då handlar det istället om etiska ståndpunkter och en vedertagen syn på livets värde som måste tas upp till ytan och diskuteras.
    //Maggis
  • Maluzalo

Det finns ingen annan än en själv som kan påverka ens liv!
    Det mesta här i livet kan man ju faktiskt styra över, dock inte allt.
    Jag kan till viss del förstå människor som ta livet av sig om dom är väldigt väldigt sjuka och det inte finns någon att göra.

Men annars tycker jag nog att det är en egoistisk handling.

Kan ju tillägga att jag är FÖR döshjälp eftersom diskussionen kommit upp redan.

• jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:54:49 följande:
    Och då är det enda rätta att ta livet av sig?, det löser allt......tyvärr jag kan inte se det så.
    Inte du kanske men däremot den som överväger eller tar sitt liv, på så sätt slipper man lida och man är inte längre en belastning för vare sig sina anhöriga eller samhället i stort.
  • SnyggEric

Jannej, skulle du tycka det var intressant med en tråd om dödshjälp? Omröstningstråd.

I så fall startar jag en, mitt hjärtegull.
    Eric är snygg idag.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)