Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
ja, och jag respekterade hans val. Det är väll mer egoistiskt av mig att "tvinga" honom leva kvar i en värld han inte uppskattade/trivdes i eller hur?
ja, och jag respekterade hans val. Det är väll mer egoistiskt av mig att "tvinga" honom leva kvar i en värld han inte uppskattade/trivdes i eller hur?
Och man behöver inte alla gånger må dåligt för att begå självmord,,,finns även andra saker, religiösa övertygelser med mera.
Kan ju även då fråga,,dödshjälp inom vården? Tycker ni det inte är sjukt egoistiskt att tvinga en riktigt sjuk människa genomlida evighetslånga dagar för att någon läkare eller anhörig ska kunna träffa personen i fråga?
Det om något är egoistiskt.
Om en anhörig låg på sjukhus och jag såg att den verkligen inte vill leva längre, då skulle jag såklart se till att den skulle få dö(med dödshjälp på sjukhus) MEN dödhjälp är då förbjudet. Och jag kan omöjligt förstå varför. Därav tycker jag att det och självmord inte är egoistiska eftersom man ska få avsluta sitt liv på det sätt man önskar.
Det borde snarare förbjudet att se folk lida till döds om annan hjälp inte finns till hands inom sjukvården.
Så ser jag på det.