Inlägg från: mjuik |Visa alla inlägg
  • mjuik

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Jag har aldrig mått så dåligt att jag ens funderat på självmord så jag måste svara att ja, jag tycker det egoistiskt.
    Mår man så dåligt att man inte ser någon annan utväg tänker man väl inte på hur andra mår efter man tagit livet av sig.
    Det är en svår fråga.

Däremot tycker jag sättet man väljer att avsluta sitt liv på borde tänkas över lite mer i många fall.
    Förstår inte varför så många väljer att hoppa framför tåget. Jag förstår verkligen inte det.
    Föraren på tåget kommer alltid att minnas det hela.

• mjuik

Butterscotch: stämmer ju men frågan är om föraren verkligen känner så. Det finns ju absolut ingenting man kan göra om någon väljer att ställa sig framför tåget.
    Om man kör bil och kör ihjäl någon kan man ju våndas i evighet med tankar som "om jag bara svängt åt höger istället för vänster" och "om jag bara kört lite långsammare".
    Med tåg finns inga såna tankar.

"Värst av allt är de som t ex kastar sig framför ett tåg så att en stackars lokförare får leva med att ha haft ihjäl någon resten av sitt liv. Fy vad egoistiskt."

• mjuik

Tror inte man tar livet av sig för att man ser det som en enkel utväg, tror man tar livet av sig för att man ser det som sin enda utväg.

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)