• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • Alkemisten

Ja det är egoistiskt. Har varit med om det på nära håll. Två gånger. Samhäälet kan inte alltid göra mer. Den suicidbenägna måste be om hjälp. Det är inte alltid man ser att personen i fråga har såna funderingar.

*Evelina 070202*
  • pulmones

Kan inte heller lasta samhället för allt, man har faktiskt ett eget ansvar också.

Hur gör vi om våra barn är sjuka och ingen lyssnar?, jo vi sätter klackarna i backen och kräver hjälp. Varför gör vi inte det när det gäller oss själva också?

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:09:38 följande:
    Kan inte heller lasta samhället för allt, man har faktiskt ett eget ansvar också.Hur gör vi om våra barn är sjuka och ingen lyssnar?, jo vi sätter klackarna i backen och kräver hjälp. Varför gör vi inte det när det gäller oss själva också?
    Fast personen i fråga tar ju sitt ansvar genom att begå självmord, på så sätt slipper h*n fortsätta må dåligt och ligga samhället till last genom att vara sjukskriven osv. Det är hur många som hellst som försöker få hjälp av samhället / psykvården, men även om man skriker sig hes så är det inte speciellt stor chans att man får hjälp. Det krävs i regel att man uttryckligen säger att man kommer begå självmord eller döda någon annan för att man ska bli inlagd på psykakuten men då blir man i regel utskriven igen inom 1-3 dygn med en pillerburk i handen och en klapp på axeln.
  • ommseif

-- Ni som INTE tycker det är egoistiskt --

Har ni själva drabbats av att nån i er närhet tagit självmord undrar jag??

• Atamon

Ja. Och jag förstår varför de gjorde det.

ommseif skrev 2007-09-18 11:15:34 följande:
    -- Ni som INTE tycker det är egoistiskt -- Har ni själva drabbats av att nån i er närhet tagit självmord undrar jag??
  • pulmones
    jannej skrev 2007-09-18 11:14:58 följande:
    Fast personen i fråga tar ju sitt ansvar genom att begå självmord, på så sätt slipper h*n fortsätta må dåligt och ligga samhället till last genom att vara sjukskriven osv. Det är hur många som hellst som försöker få hjälp av samhället / psykvården, men även om man skriker sig hes så är det inte speciellt stor chans att man får hjälp. Det krävs i regel att man uttryckligen säger att man kommer begå självmord eller döda någon annan för att man ska bli inlagd på psykakuten men då blir man i regel utskriven igen inom 1-3 dygn med en pillerburk i handen och en klapp på axeln.
    De flesta som tar sitt liv sitter hemma i mörkret och deppar utan att någon vet om det. Inte kan man begära att någon knackar dörr varje söndag för att se hur Sverige mår?

En självmordspatient tar livet av sig utan att söka hjälp först. Sen finns det folk som hotar och hotar men aldrig gör det, de har nog inte så hög prioritet kanske?. Jag vet inte.

En pillerburk med kemisk lycka är väl bättre än snara runt halsen inför kidsen?
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • SnyggEric

Jag tycker inte att det är egoistiskt. Min kusin och min barndomskompis har tagit självmord. 

ommseif skrev 2007-09-18 11:15:34 följande:
    -- Ni som INTE tycker det är egoistiskt -- Har ni själva drabbats av att nån i er närhet tagit självmord undrar jag??
    Eric är snygg idag.
  • jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:18:57 följande:
    De flesta som tar sitt liv sitter hemma i mörkret och deppar utan att någon vet om det. Inte kan man begära att någon knackar dörr varje söndag för att se hur Sverige mår?En självmordspatient tar livet av sig utan att söka hjälp först. Sen finns det folk som hotar och hotar men aldrig gör det, de har nog inte så hög prioritet kanske?. Jag vet inte.En pillerburk med kemisk lycka är väl bättre än snara runt halsen inför kidsen?
    jag hade valt snaran runt halsen alternativt en kula i skallen före att må skitdåligt år efter år utan att man får hjälp antigen med läkemedel eller genom psykolog/kurator.
  • Plumsan

Ja, det är JÄVLIGT egoistiskt!

Nej, smahället gör absolut inte tillräckligt för människor som söker hjälp!

• Zimlis

Jag fattar inte hur man inte kan tycka att det är egoistiskt.
    Det är ju den absolut mest egotrippade sak man kan utföra - man utesluter ju precis alla andra och även om man kanske inte kan tänka på andra så tänker man ju uppenbarligen tillräckligt på sej själv för att utföra ett självmord.

Och med självmord som med allt annat så kan man inte dra alla över en kam - vartenda självmord som utförs har ju sin egen speciella orsak!!

Men jag står fast vid att det är egoistiskt - möjligtvis undantag för riktigt psykiskt sjuka som drivs av "röster" (de tänker ju inte själva)

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)