• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • blackangel
    ommseif skrev 2007-09-18 11:15:34 följande:
    -- Ni som INTE tycker det är egoistiskt -- Har ni själva drabbats av att nån i er närhet tagit självmord undrar jag??
    Ja, flera stycken. Den närmsta av dessa var min bror.
  • mammacatta

Jag tycker det är egon, h*n slipper ju kämpa mera men vi blir kvar här och får ta rätt på h*ns skit!

• lollajapp

Nej jag tycker inte att det är egoistiskt att ta sitt eget liv.

Det är egoistiskt av andra att vilja att de som inte vill leva längre ska leva för deras skull.

• biet

enig och jag har varit med om det.
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-18 11:29:09 följande:

Nej, det skulle vara otroligt hemskt. Men jag kan inte begära att en person som inte ens orkar leva för sin egen skull ska orka leva för min skull.
  • jannej
    pulmones skrev 2007-09-18 11:26:49 följande:
    Det finns ju olika depp. Nu är jag inte så haj på detta men vissa saknar ett ämne i hjärnan, det ska tydligen göra att man är deppig helt i onödan.....det finns bot på det. Finns det en påtaglig anledning som förlorat ett barn eller ja, vad vet jag. Då har man ju något påtagiligt att försöka kämpa sig igenom. Efter regn kommer sol....någon gång. Man kanske kan lära sig leva med det med tiden??.Man kan ju även vara periodare, bipolär eller vanlig höstdepp (som många är).....då behöver man väl mest bedöva känslorna för stunden för hoppet är inom räckhåll.....hoppas du förstår vad jag menar. Såfort det blir vinter släpper de där "ska livet vara såhär??"Tänk vad man missar om man tar sitt liv!, tänk om du faktiskt kunde blivit lycklig om du bestämde dig för det?, bara haft lite tålamor liksom......vad sorgligt.
    Fast mår man väldigt dåligt psykiskt och på allvar funderar på att begå självmord så tror jag (eller rättare sagt jag vet) att man inte tänker på vad kul man kommer ha det om x antal år när man mår bra igen. Är man djupt deprimerad kan det vara en plåga att bara överleva en timme eller en hel dag och då orkar man inte tänka flera veckor/månader eller år fram i tiden utan då handlar det om att orka överleva ytterligare en dag.
  • jannej
    Gorgoroth skrev 2007-09-18 11:38:06 följande:
    ja, och jag respekterade hans val. Det är väll mer egoistiskt av mig att "tvinga" honom leva kvar i en värld han inte uppskattade/trivdes i eller hur?
    precis
  • Atamon

Tro mig, vi försökte hjälpa. Nu tänker jag inte gå in på alla anledningarna men för att ge exempel. Svår cancer, bland annat levercancer som är ohyggligt att dö "naturligt" av, kunde vi inte göra så mycket åt. Finnas till hands och hjälpa visst, men döden var oundviklig. Att personen väljer att göra det själv lägger inte jag någon värdering i.
    Jag kan också förstå att om man mår fruktansvärt dåligt psykiskt, som några gjorde, av diagnos och andra saker som inträffat i livet. Att allt är nattsvart och avgrundslikt, så hjälper det inte att veta att man har människor runt sig som älskar en och vill ens bästa. Jag tycker såklart att det är sorgligt att de valde att avsluta sina liv. Men skuld över att de tog sina liv känner jag inte. Som Eva och Nadjas mamma är inne på här ovan. Jag kan inte kräva att andra människor ska leva enbart för att jag tycker om dom.

ommseif skrev 2007-09-18 11:25:28 följande:
    va? i mina öron låter detta helknasigt?Förstår du varför de gjorde det?Om jag förstod varför skulle jag anklaga mig själv för att jag inte hjälpte dem?
  • Eva och Nadjas mamma

Tänk att så många svarat ja... det förvånar mig dock inte, då jag har sett alltför många FL-are som dömer hit och dit...
    Men att döma någon som redan nått botten är jäkligt lågt.
    Själv kan man ju tycka att det är lite egoistiskt att ta livet av sig när man har småbarn, men nej... jag kan inte klanka mer på någon som mått så dåligt att den gjort nåt så drastiskt.

• idiblon

Ni som inte förstår hur man bara kan ha mage att ta livet av sig ska vara jävligt tacksamma för att ni aldrig mått så fruktansvärt dåligt att ni faktiskt förstår det.

• blackangel

Vissa människor är så sjuka att det inte finns någon sjukdomsinstinkt överhuvudtaget. Då tror jag inte att självmord är ett "val".... Tror inte att man då heller tänker på att man har barn som man borde ta hand om och annat som är viktigt.

Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)