Inlägg från: Atamon |Visa alla inlägg
  • Atamon

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Nej, jag tycker inte att det är egoistiskt att begå självmord. Visst är det många gånger synd om de anhöriga, det kan jag hålla med om.
    Det finns så många anledningar till att människor begår självmord så man kan inte döma alla rakt av. Dessutom så tänker oftast människor inte rationellt när de begår sin handling. Att begära att de då också ska tänka på sina närmaste är inte rimligt.

Den svenska psykvården och sjukvården överlag är inte bemannade nog, har ej tillräckliga resurser för att ta hand om människor med psykiska problem. Oavsett diagnos.

• Atamon

Ja. Och jag förstår varför de gjorde det.

ommseif skrev 2007-09-18 11:15:34 följande:
    -- Ni som INTE tycker det är egoistiskt -- Har ni själva drabbats av att nån i er närhet tagit självmord undrar jag??
  • Atamon

Tro mig, vi försökte hjälpa. Nu tänker jag inte gå in på alla anledningarna men för att ge exempel. Svår cancer, bland annat levercancer som är ohyggligt att dö "naturligt" av, kunde vi inte göra så mycket åt. Finnas till hands och hjälpa visst, men döden var oundviklig. Att personen väljer att göra det själv lägger inte jag någon värdering i.
    Jag kan också förstå att om man mår fruktansvärt dåligt psykiskt, som några gjorde, av diagnos och andra saker som inträffat i livet. Att allt är nattsvart och avgrundslikt, så hjälper det inte att veta att man har människor runt sig som älskar en och vill ens bästa. Jag tycker såklart att det är sorgligt att de valde att avsluta sina liv. Men skuld över att de tog sina liv känner jag inte. Som Eva och Nadjas mamma är inne på här ovan. Jag kan inte kräva att andra människor ska leva enbart för att jag tycker om dom.

ommseif skrev 2007-09-18 11:25:28 följande:
    va? i mina öron låter detta helknasigt?Förstår du varför de gjorde det?Om jag förstod varför skulle jag anklaga mig själv för att jag inte hjälpte dem?
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)