• SnyggEric

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Att begå självmord kan för många ses som den enda lösningen då de har drabbads olika svårigheter i livet och de inte längre anser sig orkar leva längre. I många fall har personen försökt få hjälp från olika håll under lång tid tex av kuratorer, psykologer och psykakuten utan att ha lyckats och läkemedelsbehandling har inte heller haft önskad effekt och då kan självmord ses som ett lockande alternativ för att göra slut på plågan. 

Ett etiskt/moraliskt dilemma som då ofta dyker upp hos den som funderar på att begå självmord är att det av många anses som en väldigt feg och egoistisk handling, i synnerhet om man har barn. Många anser att personen då bara tänker på sig själv och inte på sina barn, anhöriga och vänner när han/hon beslutar sig för att genomföra det. 
    Vad anser ni, är det en egoistisk handling att begå självmord eller ej oavsett om man har barn eller ej?
    Sedan en följdfråga: 
    Anser ni att samhället gör tillräckligt mycket för att hjälpa självmordsbenägna personer för förhindra att de begår självmord, om inte, vilka fler insatser anser ni då att man skall gå in med? 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)
  • idiblon

Ännu intressantare är kanske hur och var man begår självmordet, för att kunna avgöra huruvida det varit egoistiskt eller inte.

• Sallisen

Ja, jag tycker att det är en egoistisk handling - MEN jag inser och är fullt medveten om att en psykiskt sjuk människa inte ser frågan ur det perspektivet.

En psykiskt sjuk människa mår så dåligt och tror att han/hon inte bidrar till något gott och att familj/vänner/samhället och att det är bäst för alla om han/hon inte finns längre.

Men ur MITT perspektiv är det en egoistisk handling, för de som blir kvar mår SÅ dåligt över det inträffade, något som den sjuke nog inte tänkt på...

Jag vill ha semester nuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
  • Juice

En som inte var seriös eller som inte riktigt förstod frågan joo..

• Sobril
    pulmones skrev 2007-09-18 12:04:37 följande:
    Av ditt nick att dömma är jag tyst
    Bra.
  • SnyggEric

*vinkar*

bigmomma skrev 2007-09-18 12:00:12 följande:
    Mår man så pass dåligt att man begår eller försöker begå självmord så anser jag att man är så pass sjuk att man inte kan kallas egoist.Självklart gör sjukvården/samhället för lite när de släpper iväg patienter som inte mår bra och som inte är helt stabila än! Men som det ser ut nu så handlar det ju bara om "besparingar" och då kan de tydligen inte hjälpa alla. TRAGISKT!
    Eric är snygg idag.
  • idiblon

Varför är det fullt tillåtet att vara egoistisk när det gäller precis allt annat i livet, men INTE om man är deprimerad? Otroligt hur folk rättfärdigar sin egoism på andra plan, men att vara egoistisk som sjuk är tabu.

• Kazz4

Juice, killen som sprang in i klass rummet och hade ihjäl en tjej men mora kniv, den tjejen var en komppis till mig! Var också på skolan när det hände och flera av mina kompisar stod henne linnea jätte nära. Helt sjukt! Visste inte att han var ute ens! Stackars hennes kille hon hade då att ha han lös ute när han själv höll på att dö.....
    - psykatrin i sverige är ofta ett hån mot dom vård sökande....
    Läkare säger olicka, finns inga tider så man får medecin m.m. Jag vet själv då jag gått på 3 olicka sjukhus när jagvar yngre och alla har sååå mycket att göra att dom har inte tid med en.... helt sjukt!

• bigmomma

SnyggEric: Intressant tråd...! Eller kanske tragiskt... vad man nu kan kalla det! Intressant att läsa i alla fall!

• Juice
    Kazz4 skrev 2007-09-18 12:07:30 följande:
    Juice, killen som sprang in i klass rummet och hade ihjäl en tjej men mora kniv, den tjejen var en komppis till mig! Var också på skolan när det hände och flera av mina kompisar stod henne linnea jätte nära. Helt sjukt! Visste inte att han var ute ens! Stackars hennes kille hon hade då att ha han lös ute när han själv höll på att dö.....- psykatrin i sverige är ofta ett hån mot dom vård sökande....Läkare säger olicka, finns inga tider så man får medecin m.m. Jag vet själv då jag gått på 3 olicka sjukhus när jagvar yngre och alla har sååå mycket att göra att dom har inte tid med en.... helt sjukt!
    Ja det var hemskt... Jag kände varken tjejen eller killen, men hade sett dem i korridoren ofta..Jag gick OMV och hade klassrummet nära , dom var i Bild-rummet tror jag när de hände.
    En klaskompis till mig hade gått i gången när killen kom springandes med blod sprutande ut magen och skrek hjälp..

Killen klarade ju sig o de va skönt. synd med linnea.. Jag gick som i en dimma den dagen. Att man inte skulle va säker ens i skolan när världen va så sjuk utanför...

Jag fick iaf höra att han kom ut, kan vara missledande. Hoppas verkligen att han fick hjälp för de e bara en sjuk människa som kan mörda någon annan..
    Jag har oxå haft depressioner och ätstörningar o ditten o datten, varit här o där för hjälp, men de flesta fattar inte.. man ska tydligen kunna skrapa ihop sigsjälv när man mår dåligt och inte förvänta sig att någon gör det åt en,...sjukt
  • SnyggEric

Ja visst är det.  

bigmomma skrev 2007-09-18 12:13:24 följande:
    SnyggEric: Intressant tråd...! Eller kanske tragiskt... vad man nu kan kalla det! Intressant att läsa i alla fall!
    Eric är snygg idag.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)