Gorgoroth skrev 2007-09-18 13:02:53 följande:
Om en anhörig låg på sjukhus och jag såg att den verkligen inte vill leva längre, då skulle jag såklart se till att den skulle få dö(med dödshjälp på sjukhus) MEN dödhjälp är då förbjudet. Och jag kan omöjligt förstå varför. Därav tycker jag att det och självmord inte är egoistiska eftersom man ska få avsluta sitt liv på det sätt man önskar.Det borde snarare förbjudet att se folk lida till döds om annan hjälp inte finns till hands inom sjukvården.Så ser jag på det.
Hmm, men det är ju inte ditt beslut utan den sjukes som tydligt måste uttalas så det är ändå inte din sak "att se till" att h*n får dö. Även om nu dödshjälp skulle tillåtas.
Men jag förstår hur du tänker; den tanken har slagit mig många gånger också. Den stora skillnaden mellan att vilja få dödshjälp om man är svårt sjuk och ett självmord är att jag ser självmord som en tragisk och onödig utgång medan euthanasi kan skänka frid på ett långt lidande. Orsaken till varför man vill avsluta sitt liv (om man nu inte är svårt och obotbart sjuk) går ju oftast att lösa om man får hjälp. Inget av dem ser jag dock som egoistiska handlingar, även om det påverkar människor runtomkring. Men det gör ju det mesta vi väljer att göra i livet.
Jag tycker fortfarande att ditt användande av ordet "egoism" är ett märkligt att använda när man talar om att inte ge dödshjälp på sjukhus. Så länge det inte finns stöd i lagen kan man inte tala om egoism då det inte handlar om en enskild persons egna skäl till varför man inte tillhandahåller hjälpen. Då handlar det istället om etiska ståndpunkter och en vedertagen syn på livets värde som måste tas upp till ytan och diskuteras.