Inlägg från: BrideOf Rocky |Visa alla inlägg
  • BrideOf Rocky

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Ja, om man tar livet för sin egens skull så är det väl egoistiskt men fullt förståeligt.

Om man gör det för någon annan så är det väl kanske mindre egoistiskt, fast fortfarade är det väl det?

Är ingen psykiatriker, men jag tycker iallafall inte att de som tar sitt liv är egoistiska svin som utsätter andra för lidande.

www.splodgy.org/bloggolga. --om fula barn, mitt privata sexliv och lite till.
  • BrideOf Rocky

Gudrun,

Jo det förstår jag, men jag menar att man inte kan klandra den personen och tycka att han eller hon var taskig mot sin partner eller sina barn för att personen tog sitt liv.

Eller alltså, jag gör inte det.

• BrideOf Rocky
    buffybus,

Har du kommit till det stadiet att du tar livet av dig så är det verkligen inte bara att ta tag i sina problem.

Det är nog svårare än så.

Då är det mer egoistiskt av folk att köra rattfulla, bestiga livsfarliga berg och bergsklättra.
    Speciellt om man är förälder.
  • BrideOf Rocky

buffybus,

Men det finns ju mammor som skjuter sig i huvudet lagom tills barnen ska upp och äta frukost och gör det för sina barn skull.
    Som tycker att det allra allra bästa för mina barn är om jag skjuter mig nu.
    Då kommer jag att vara den bästa mamman.

Är dom också ego?

• BrideOf Rocky
    buffybus,

Självklart är det inte det bästa, men hon ,mamman som skjuter sig  i huvet enbart för sina barns skull tror och tycker ju det.

I hennes sjuka värld.
  • BrideOf Rocky
    buffybus,

Fast det är det som är bra med mammaexemplet.
    Som du skriver hon är "sjuk i huvet" jag skulle kalla henne sjuk.

Man tänker inte klart när man tar sitt eget liv.
    Iallafall inte speciellt många.
    Man är så jävla deprimerad eller psykiskt sjuk att det är inget alternativ att tänka på anhöriga eller konsekvenser eller viljan att ta tag i saker.

Döden är det enda alternativet.
    Det är så lätt för oss icke självmordsbenägna at tycka dittan och dattan om hur man ska och inte ska tänka, men i slutändan så går det inte tillså.
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)