Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)

Ja, jag tycker att det är egoistiskt. Antagligen upplever personen i fråga att det inte finns några andra val, men det är hur som helst egoistiskt.

Värst av allt är de som t ex kastar sig framför ett tåg så att en stackars lokförare får leva med att ha haft ihjäl någon resten av sitt liv. Fy vad egoistiskt.

• Butterscotch
    Frup1 skrev 2007-09-18 13:33:11 följande:
    Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men JA, det är tveklöst egoistiskt att ta sitt liv. Men, jag kan förstå varför man gör det. Blandade känslor det där, men så är det
    Det finns inget motsatsförhållande i att förstå att någon vill ta livet av sig och samtidigt tycka att det är en egoistisk handling. Jag tycker som du.
  • Butterscotch
    Noctis skrev 2007-09-18 19:14:29 följande:
    Personen som i fråga tar sitt liv ser inget egoistiskt i att ta sitt eget liv då han eller hon inte orkar, vill, har möjlighet eller får den hjälp som h*n behöver.
    Personen kanske inte själv FÖRSTÅR att det h*n gör är en egoistisk handling, men det är klart att det är så. Egoism = själviskhet. H*n tänker i första hand på sig själv, att avsluta sitt lidande, inte på de som blir lämnade kvar med sorgen.

Inte så konstigt kanske, man står ju alltid sig själv närmast.
  • Butterscotch
    ninanell skrev 2007-09-18 19:44:39 följande:
    Det är verkligen otänkbart att alla ni som spekulerar kan veta vad andra känner har känt, när självmord är deras slutgiltiga handling i livet....Jag kan tvärtom se det som väldigt oergoistiskt. Att inte nyttja tillfället i livet...Ska ni döma människors känslor och val in i deras egen död?Det ser verkligen illa ut... *mår illa*
    Vad menar du? Det finns väl inget dömande i att säga att en handling är egoistisk?
  • Butterscotch
    ninanell skrev 2007-09-18 20:03:28 följande:
    ButterscotchDet är en värdering kring en annan persons val.I mina ögon är det dömande och något man inte förvaltar över.
    OK. I mina ögon betyder egoism själviskhet, vilket alltså betyder att man tänker på sig själv i första hand, istället för att i första hand tänka på någon annan och därmed agera för denna andra persons bästa. Ingen värdering, bara betydelsen av ett ord.
  • Butterscotch
    ninanell skrev 2007-09-18 20:10:44 följande:
    ButterscotchJag kan förklara många ord ohållbart sakligt."Hata" betyder som exempel att reagera utifrån ett skede och välja att ställa sig mot det, på mental och känslomässig basis....osv...Din förklaring gjorde mig inte klokare.OM det b e t y d e r något, hur är det då inte en värdering?Och om den dessutom uttalas i en åsikt...? *förstår tyvärr inte riktigt*
    Jag tycker att det är egoistiskt att begå självmord, ja, eftersom det är något man gör enbart för sin egen skull, inte för att vara snäll mot någon annan. Jag tycker inte att min åsikt att det är en egoistisk handling är en negativ värdering eftersom jag inte tycker att egoism nödvändigtvis måste vara något negativt. Den som däremot tycker att egoism är negativt tolkar det dock förmodligen på det viset. Jag förstår att de som begår självmord gör det för att de inte orkar leva längre, och jag tycker snarare synd om dem.

Förstår du nu? Det är din tolkning av ordet egoism som gör att andra människors åsikter verkar negativa i dina ögon fast de kanske inte är det.
  • Butterscotch
    Murloc skrev 2007-09-18 21:20:48 följande:
    Ja, det är egoistiskt. Mår man dåligt så är man egoistisk.
    Jag är förvirrad... var detta ett försök till sarkasm eller menar du verkligen att man är egoistisk om man mår dåligt?

Det var för övrigt inte det som var frågan. Frågan lyder "Är det egoistiskt att begå självmord?", inte "Är det egoistiskt att må dåligt?".
  • Butterscotch
    Murloc skrev 2007-09-18 21:33:21 följande:
    ButterMan är ofta väldigt egoistiskt när man mår dåligt ja. Jag svarade på frågan, det är egoistiskt att begå självmord.
    Nu förstår jag dig bättre
Svar på tråden Är det egoistiskt att begå självmord? (Läs TS)