ninanell skrev 2007-09-18 20:10:44 följande:
ButterscotchJag kan förklara många ord ohållbart sakligt."Hata" betyder som exempel att reagera utifrån ett skede och välja att ställa sig mot det, på mental och känslomässig basis....osv...Din förklaring gjorde mig inte
klokare.OM det b e t y d e r något, hur är det då inte en värdering?Och om den dessutom uttalas i en åsikt...? *förstår tyvärr inte riktigt*
Jag tycker att det är egoistiskt att begå självmord, ja, eftersom det är något man gör enbart för sin egen skull, inte för att vara snäll mot någon annan. Jag tycker inte att min åsikt att det är en egoistisk handling är en negativ värdering eftersom jag inte tycker att egoism nödvändigtvis måste vara något negativt. Den som däremot tycker att egoism är negativt tolkar det dock förmodligen på det viset. Jag förstår att de som begår självmord gör det för att de inte orkar leva längre, och jag tycker snarare synd om dem.
Förstår du nu? Det är din tolkning av ordet egoism som gör att andra människors åsikter verkar negativa i dina ögon fast de kanske inte är det.