• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lilla näktergal
    0Love0 skrev 2007-09-21 08:29:40 följande:
    Var på Ul i går ochjag kommer få en stor bebis igen,ska bli intressant att se om jag spricker eller om det enligt mina tankar kanske läkt så bra att det håller denna gången.
    Är det ditt fjärde?
  • 0Love0

Lilla näktergal skrev 2007-09-21 17:14:02 följande:

Är det ditt fjärde?
    nej tredje=)
  • Lilla näktergal

Mimer: Salvan ska du smörja i analöppningen ca 10-15 minuter inna du ska bajsa. Själv tyckte jag det var jäkligt svårt att veta så lång tid innan att jag behövde gå på toa. När jag kände att jag blev bajsig var/är jag liksom tvungen att gå direkt.

Istället så fick jag smörja efter att jag varit på toa. Jag brukade ta en topps och sätta salvan på sen så försökte jag föra in lite i analen. Brukade lägga en spegel på toalocket och ställa mig över så att jag kunde se. INGÅENDE beskrivning va?! Ha ha, jag delar gärna med mig av mina tips, inget är för pinsamt för att dela med sig tycker jag. ALLT för att underlätta för andra.

• Duttan

Mimer, oj och ursäkta. Men hur jag än trycker så får jag inte över blogg till högra sidan i inställningar. De bara hoppar tillbaka till vänster. Varför är det så?

• Mimer

Lilla Näktergal - hehe ja tack för beskrivningen precis vad jag behöver! Som tur är har jag varje dag nu måst gå på toa och göra nr 2 efter frukost, så jag skulle ju kunna smörja före frukost.
    Igår o idag har jag dock varit ganska lös i magen istället.Kanske kan det bero på Laktulosen? Jag tar nämligen samma dosmängd fortf, kanske skulle jag minska lite? Det kanske tog nån vecka för att få full effekt och nu är det så, så då kan man minska mängden?
    Hur var det för er andra?

• rind

Mimer... Jag fick xyloproct utskrivet, jag vet inte ifall det går att köpa receptfritt. Det är bedövnings-suppar som skall stoppas in före avföring. Jag hade xylocain oxå, men det hjälper ju inte om man spruckigt invändigt...

• Thösen
    Mimer skrev 2007-09-22 18:10:02 följande:
    Lilla Näktergal - hehe ja tack för beskrivningen precis vad jag behöver! Som tur är har jag varje dag nu måst gå på toa och göra nr 2 efter frukost, så jag skulle ju kunna smörja före frukost. Igår o idag har jag dock varit ganska lös i magen istället.Kanske kan det bero på Laktulosen? Jag tar nämligen samma dosmängd fortf, kanske skulle jag minska lite? Det kanske tog nån vecka för att få full effekt och nu är det så, så då kan man minska mängden?Hur var det för er andra?
    På BB fick jag 30ml lactulos när jag sen kom hem så fortsatte jag med 10ml lactulos. Det tar ju ett tag för kroppen att komma igång så det kan nog hända att effekten kommer nu!
    Själv har jag fortfarande tillfällen då jag måste ta lite lactulos för det känns inte bra när man gör nr2. Undrar när det släpper.
  • Sötboll

Lite då o då fick jag något på BB som skulle hålla tarmen igång, men det glömdes ibland bort o jag orkade inte säga till (var där i ca 6 dagar). Hemma så använde jag lactulos lite då och då dom första veckorna, då det var riktigt hemskt att göra nr 2. Kunde ta 2-3 dagar i början innan det kom ut något, kändes som att man var för trång för att få ut något där. Inget vidare
    Men nu går det fint att göra nr 2!

• Mimer

Kan någon förresten tipsa om en sida där man kan se en BRA bild på hur bäckenbotten ser ut eller hur det blir när man får en sr, alltså ingen riktig bild på det (huvva!) utan bara så jag förstår hur det gått till? Jag har lite dålig uppfattning om hur det är.
    Och ni som fått grad 4 te.x syddes alla ni enbart invändigt? Jag antar att jag bara har stygn invändigt för jag varken ser ell känner några utanpå.
    Kommer det stå mer i min journal som jag får på bm återbesöket om hur antal stygn, vart osv?
    Från bb fick jag ju bara med partogrammet, och förlossningsjournalen där de kryssar i massa saker.

• Unika

Nu är jag tillbaka - nu som tvåbarnsmor. Mitt planerade snitt var rena rama drömmen och i princip smärtfritt (jo det är sant!!). En total sfinkterruptur är betydligt mer handikappande än ett kejsarsnitt.

Och nytillskottet är verkligen underbart. Allt känns så mycket enklare denna gången.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!