• Mimer

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej!
    Hoppar in här jättesnabbt nu, kom hem från bb igår med en sfinkter ruptur grad 4 i med mig bagaget. Mindre kul, men det är som det är...just nu är det största problemet att jag känner att jag behöver bajsa men jag vågar inte trycka på...
    Kom hem igår och då bajsade jag lite grann, ganska hårda kulor men små konsistens.
    Nu känner jag som att det är nåt större där som vill ut, men det kommer inte ut,,,om ni fattar?
    Känns jobbigt att behöva beskriva så här men det är väl bara att vänja sig?

Har säkert massor av frågor att ställa, är glad att det fanns en sån här tråd, men just nu behöver jag bara höra det som kan vara positivt (inga skräckhistorier alltså)
    och det mest akuta nu då; hur ska jag göra när jag bajsar? Ska jag trycka på nu eller vänta tills det kommer självt?
    Ska köpa hem laktulos idag och äta mer flytande mat.

Hoppas nån vill va så snäll och hjälpa mig!

• Mimer

Tjuffs - tack för rådet. Pratade med bm på fm och hon sa att jag kunde ta ett microlax om det kändes som det satt en propp liksom, så det gjorde jag, och vipps så var den borta. För tillfället iallafall.
    Vågar man äta i stort sett vanlig mat, men tänka på att det är fiberrikt så klart och ta laktulos ett par dagar?

• Mimer

Ska också berätta lite mer.
    Jag fick mitt andra barn i onsdags, och den förlossningen gick på 15 timmar från första värken. Min första vaginala förlossning, min förra slutade med akutsnitt efter igångsättning som inte funkade. Vattnet hade gått tidigt därför satte de igång mig i v 37+1.
    Denna gång ville jag prova vaginalt, men bara om det startade spontant, vilket det gjorde , med besked. Är ändå jättenöjd med min förlossning, utom det sista med sugklockan så, en kiwiklocka 2 lätta drag pga barnets hjärtljud dök ner på slutet. Hade blivit klippt innan och det gjorde iallafall att jag sprack väldigt rakt och skarpt ner mot rumpan, så det var tydligen "lätt" att sy ihop och få "fint", trots det var en grad 4...

Fick komma ner till OP efter jag ammat och så, och blev sövd m lätt narkos vilket var skönt. Jag ville inte vara vaken och veta vad de gjorde. Läkaren som sydde var jättenöjd med arbetet efteråt.

Kände mig rejält öm 2 dagar efter, men började bli mkt bättre redan igår, vet inte vad som är vanligt men,
    Jag kan sitta utan större problem. Går på toa nu , hjälpte med microlax idag. Känns svullet, men har inte direkt ont eller svider ell så .

Blev smått chockad efetråt, hade inte riktigt fattat att de skulle ta med sugklockan ens, och få höra det där var inte kul, men börjar vänja mig nu.
    Hoppas så klart att allt ska gå bra och läka bra, därför blev jag väldigt glad att höra att det finns såna som INTE fått så mkt men av detta...
    Försöker som sagt undvika skräckexempel just nu, för att inte bli helt deppig.

Nä nu måste jag resa mig, har ont i ryggen istället av at sitta och skriva men hoppas det är ok att hoppa in i tråden så här och svamla lite i början, man är ju ngt omtumlad!

/ Mimer

• Mimer

Lilla Näktergal - oj såg nu att du skrivit! Jo, så sa min bm, just OM jag hade som en hård propp som inte kom ut och det hade jag verkligen. Det var jätteskönt när det kom ut sen allt, känner mig som en ny människa . Hoppas så klart INTE behöva använda det mer än denna enda gången, ska äta mkt fiberrikt o dricka istället, men det var verkligen panik förut idag!
    Jag behövde inte heller krysta då utan det kom ju av sig självt.
    Och ja, det känns svullet, verkligen. Men inte så ont nu.

Vad äter ni andra för dunderkurer mot hård mage?

Tack för tipsen!

• Mimer

En fråga till:
    Kan man få ut nåt på försäkringen hos te.x trygg-hansa för en sån här sfinkterruptur? Hade bara mamma-barn försäkringen den som är gratis och där får man väl inte ut nåt, men är olycksfallsförsäkrad  hos dom.
    Någon som fått ut nåt på nån försäkring ?

• Mimer

Inolaxol - är det också något man dricker, typ laktulos? Köps på apoteket? Jag har köpt hem en liten flaska laktulos så länge.

• Mimer

Tack för välkomnandet ! Det värmer. Otroligt skönt att man inte är ensam...

Jag fick en liten söt pojke, som ska heta Vilmer på 3620 g och 51 cm lång

Idag kunde jag faktiskt göra nr 2 utan större problem på fm, det kändes helt ok. Men visst är man orolig och rädd att det ska bli hårt och trögt igen, så jag är noga vad jag äter och tar laktulos varje morgon, krossade linfrö i filen osv...usch, ja det var ingen rolig upplevelse igår. Känner mig dock mer hoppfull idag, tänker inte lika mkt på det heller som jag gjort nästan hela tiden första dagarna...bara tanken på hur man gått sönder så där har ju kännts väldigt läskig. Men det låter och verkar väl ofta värre än vad det behöver vara.

Tittade tom i spegel idag...och såg ut som vanligt nästan, förutom svullnad då förstås.
    Stramar lite i stygnen idag tror jag, gör det kanske det ju mer det läker>?

Börjar känna att jag kan knipa lite mer idag också. Hur tränade ni knip, hur tidigt?

• Mimer

Sötboll: Tack Ja, jag blev lite förvånad att ingen informerade lite mer faktiskt. Jag vet fortf inte riktigt vad det innebär exakt, men ska ta tag i det nu när jag börjar känna mig mer o mer hoppfull. Att jags spruckit vet jag, men HUR, och hur djupt går det , osv, sånt....
    Någon kanske kan tipsa om någon bra info-sida? Ska kolla igenom trådarna o tipsen också i ts.

• Mimer

Ska tänka på det där att fråga mkt på efterkontrollen. Ringer nog min bm snart också när jag fått ihop lite funderingar på ett papper, är så lätt att glömma...var väl därför det aldrig blev av att fråga så mkt på bb, man är lu lite borta i huvudet då

Idag är det 6 dagar sen, och har gjort nr 2 både morgon och efter lunch, o det är ju bra. Men visst är det "normalt" att det sticks och svider lite när man gör nr 2? Även om det är rätt så smått och mjukt det som kommer ut, så kan det väl kännas ändå?
    Tycker också att det liksom sticks lite i mellangården idag, som att man har nåt småsår men det varken syns eller känns något när jag rör där, så det måste väl vara inuti då eller?

• Mimer

Hej

Någon skrev att man kan använda xylocain-salva när man går på toa? Smörjer man precis när man sätter sig på toa då så att säga? Hinner det verka?

Funderar på att testa eftersom jag tycker det sticks o svider ganska när jag gör nr 2. Även fast jag äter Lactulos tycker jag det  blir liiite för hårt ibland, eller så är man väldigt överkänslig fortf. ..är ju bara 8 dagar sen så han föddes...därför tänkte jag det kanske kan va värt testa xylocain.

Tack på förhand!

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!