• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lilla näktergal

Rulltårtan: Jag blev sydd för tight och har fått stavar att töja med och nu även en steoridkräm att smörja på ärrvävnaden så att den ska töja sig mer.

Har du liksom undersökt dig själv? Om du är osäker på hur det ska kännas så kan du kanske be din man. Man ska kunna få in två fingrar i slidan i "vanligt" tillstånd. Kan ju hända att du fått någon kant som tar emot vid penetration. Be läkaren undersöka dig ordentligt och försiktigt. Om du inte känner dig riktigt redo så vänta lite till med sexet. Min man har fått stå ut lääääänge.

• rulltårtan

Men jag vill... Därför är det så frustrerande. Jag har undersökt mig själv och jag får gått och väl in 2 fingrar, fast jag känner en hård kant också som är lite svår att komma förbi.. Ärrvävnad? Ska fråga läkaren i alla fall.

Låter INTE kul att bli sydd för tight...

• pumpapaj

rulltårtan :
    Jag hade också nåt som kändes som en kant i början, men efter några gånger kände jag inte av den lika mkt längre och sen försvann den helt. Tror också att hormonerna gör slemhinnorna mer känsliga och det kände jag också av. Har för mig att det blev bättre när jag slutade amma (förra gången, efter andra rupturen ammar jag fortf och det känns precis som sist). Dessutom (hur ska jag förklara det här? ) får min man liksom styra in lite från ett annat håll än tidigare. Haha, det låter helt sjukt! Men jag upplevde också att det inte fanns nåt hål, det var liksom stängt. Men efter lite vickande och omstyrningar så gick det . Det är en fördel om man har lite humor vid de första försöken...
    Nu efter ruptur nr 2 så var det precis samma sak, vi fick byta riktning igen. Såvida man inte är sydd för tajt så tror jag att det blir bättre om man försöker köra på några gånger. Men det är ju en fördel om man hittar hålet först

• rulltårtan

pumpapaj
    Tack för coachingen! Vi får fortsätta försöka då. Skönt att man inte är ensam i alla fall!

• Mimer

Hej

Någon skrev att man kan använda xylocain-salva när man går på toa? Smörjer man precis när man sätter sig på toa då så att säga? Hinner det verka?

Funderar på att testa eftersom jag tycker det sticks o svider ganska när jag gör nr 2. Även fast jag äter Lactulos tycker jag det  blir liiite för hårt ibland, eller så är man väldigt överkänslig fortf. ..är ju bara 8 dagar sen så han föddes...därför tänkte jag det kanske kan va värt testa xylocain.

Tack på förhand!

• Mimer

En fråga till; Åt ni vanlig mat som vanligt efter förlossningen?
    Eller höll ni er enbart till flytande och fiberrik mat? Hur länge?
    Känner att jag har svårt att få i mig tillräckligt med energi o mat av rädsla att bli för trög i magen? Givetvis äter jag inte vitt bröd te.x och sånt som uppenbart är mindre bra, men te.x imorgon tänkte vi äta pizza, vågar man det?

jag tar laktulos varje morgon 30 ml, och 2-3 msk krossad linfrö i filmjölken. Ska laktulosen påverka all mat man äter, att det blir mjukt så att säga?

Suck ...många funderingar man får.

• 0Love0
    Mimer skrev 2007-09-20 17:39:57 följande:
    En fråga till; Åt ni vanlig mat som vanligt efter förlossningen? Eller höll ni er enbart till flytande och fiberrik mat? Hur länge?Känner att jag har svårt att få i mig tillräckligt med energi o mat av rädsla att bli för trög i magen? Givetvis äter jag inte vitt bröd te.x och sånt som uppenbart är mindre bra, men te.x imorgon tänkte vi äta pizza, vågar man det?jag tar laktulos varje morgon 30 ml, och 2-3 msk krossad linfrö i filmjölken. Ska laktulosen påverka all mat man äter, att det blir mjukt så att säga?Suck ...många funderingar man får.
    Nej jag åt som vanligt.
  • Duttan

Mimer, jag åt som vanligt fast med extra fibrer. T ex torkade plommon och linfrön. I min blogg har jag lite samlade tips som man kan ta del av efter en sfinkter. (Förstår inte varför den har fått rubriken Pyssel och sånt i hemmet, men, men)

• Mimer

Duttan - jag kunde inte se din blogg i ditt krypin , tänkte läsa dina tips. Eller hittar man bloggen nån annanstans?

OLoveO - ok det låter ju lovande.

• 0Love0

Var på Ul i går ochjag kommer få en stor bebis igen,ska bli intressant att se om jag spricker eller om det enligt mina tankar kanske läkt så bra att det håller denna gången.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!