• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Norrland77

jezz, vad menar de med högre KS-beredskap? när räknas det som att du har en långdragen förlossning och får ett snabbt avslut mha snitt? hur länge kan det dröja innan du får snittet?

• Unika

Marianne Starck!!! Så hette hon!! Det kom till mig nu när du skriver Marianne. Det är i varje fall samma kvinna som jag blev remmitterad till. Att ha hennes utlåtande på papper var ovärderligt i samband med att vi skulle bestämma förlossningssätt i denna graviditeten.

• pumpapaj

Har inte varit inne sen jag skrev i tråd nr 5. Men hej allihop!

Thösen: Jag tror säkert man kan be att få bli igångsatt om man går mkt över tiden med andra barnet om man haft en SR. Jag hade själv de funderingarna under andra graviditeten. Var också rädd för att få en jättebebis eftersom första barnet vägde 4,5 kilo(då gick jag över tiden med 3 veckor). Min BM skrev in i journalen när jag väntade tvåan: "Vill helst slippa gå över tiden med tre veckor och få ett stort barn." Hm, det var ju världens mest otydliga journalanteckning som egentligen inte sa någonting . Men jag var ganska osäker på om jag egentligen ville bli igångsatt med andra barnet, jag blev nämligen det med första och det slutade ju då med en SR. Tror i och för sig att en igångsättning med andra barnet är en HELT annan sak än med första. Det här inlägget gör dig kanske inte ett dugg klokare, men lycka till i alla fall!

• jezz1978

Norrland77
    Jaa hur lång är en långdragen förlossning? Hm jag fick nog inte ngn exakt tidsplan på vad som var en långdragen förlossning, men när jag pratade med läkaren o aurora bm som lovade det o skrev in det i journalen så kändes det som att de kunde "se" om det var det. Nu är det ju ett år sen som jag pratade med dom så jag minns inte om de sa ngt antal timmar det max skulle ta. Men jag kände det oxå lite som att om jag själv kände att det tog för lång tid o bad om snitt så skulle de iaf lyssna på mig.
    Vet inte om du blev klokare av mitt svar, men det verkar ju som (hoppas jag oxå) att de som vill ha snitt efter SR får det. Och jag som ville föda vaginalt igen fick allt extra stöd jag behövde inskrivet i journalen, jag fick visserligen se till själv att få det inskrivet men jag behövde inte bråka för att få det.

• kiron

Äntligen har jag fått remissen jag väntat på i 2½ mån!
    Ska till en uroterapeft!
    Hoppas att hon kan hjälpa mig, börjar bli trött på att fortfarande vara kass ner till!
    Så på torsdag ska jag dit!
    LÄNGTAR!

• Fraxinus

Har inte skrivit på ett bra tag men kan rapportera att jag nu fått barn nr 2 med planerat KS denna gång (p g a total SR vid förra förlossningen). Jag är så LÄTTAD för allt har gått bra. Det var skönt att få gå på toa efter förlossningen utan att ha ett helt garnnystan i underlivet. Jag tycker också att det faktiskt är enklare att bära bebisen nu efter ett KS än efter SR´n. På det hela taget är jag förbluffad över vilken skillnad det kan vara mellan olika förlossningar. Det är som att jag nu inser att förra förlossningen var grymt tuff. För om det kan vara så här enkelt så förstår jag kvinnor som verkar ha mycket lättare att gå vidare efter en förlossning än vad jag har haft. Lycka till alla!

• Lonicera

Grattis! Det känns alltså inte som om du gjort en stor bukoperation då? Hur länge har man ont efter operationen? Och toabesöken fungerar alltså relativt smärtfritt trots operationen?
    Vad tyckte du var tuffast med förra förlossningen, själva förlossningen eller tiden efteråt?

För min del tyckte jag att tiden efter förlossningen var det tuffaste och värsta jag någonsin varit med om. Jag förstår inte varför man säger att vaginala förlossningar ska vara så skonsamma.

• Duttan

Grattis Fraxinus! Va skönt att allt gick bra.

• Lilla näktergal

Fraxenius: GRATTIS till miraklet . Känns underbart att höra att du mår så bra efter ditt snitt och att en förlossning faktiskt kan vara "lätt".

Klematis: Håller med dig fullständigt!

Jag har ju berättat om att jag fått diagnosen nervsmärta. Men nu har jag varit på en ändtarmsundersökning som visade följande:

I min analslemhinna finns en spricka från förlossningen, denna ger upphov till en brännande smärta och gör ofta rätt ont. Sen hade min yttre sfinker inte läkt ihop utan där är ett gapp på 45grader (som en hästsko) därför är det svårt för mig att hålla gas. På samma ställe fanns mycket ärrvävnad + suturer?! som retar hela tiden och som gör att jag får ont. Enligt läkaren kommer detta med tiden att läka och bli bra/bättre.

Det kändes underbart att få reda på detta, det innebär ju att jag så småningom, förhoppningsvis, blir av med smärtan. Sen kan jag ju tyvärr ha en del nervsmärta också. Men just nu försöker jag leva på hoppet.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!