• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Frosti

Dåligt att de ska behöva vara så. Man vill ju veta vad som hänt å hur de kommer läka mm. Och om de finns några komplikationer som kan uppstå.

• Nenne07

Hej!

Jag födde på Huddinge Sjukhus söder om Stockholm för 3 mån sedan och drabbades av en total SR. Men jag måste säga att där var de helt fantastiska på att informera och förklara osv. En sjukgymnast kom in till mig på BB och förklarade massor och sade att jag skulle träffa henne 8 veckor efter förlossningen för att eventuellt få övningar att göra för att stärka bäckenbottenmuskulaturen.
    Jag fick även gå igenom min förlossningsjournal med personal från BB innan jag åkte hem och ställa alla frågor jag kunde komma på.
    Har fått veta att jag efter 6 mån kommer att kallas till läkare för undersökning av läkningen.
    Var dock på vanlig efterkontroll hos barnmorskan för någon vecka sedan och hon sade att det såg jättebra ut och att om jag inte hade berättat hur mycket jag spruckit så hade hon aldrig kunnat se det. De som sytt ihop mig har gjort ett jättebra jobb.
    De sydde under narkos ca 7 timmar efter förlossningen. Meningen var att de skulle ta in mig på operation på en gång men av någon anledning dröjde det 7 timmar.
    Det gjorde iofs inte mig något för då fick jag ju vara med min lilla tjej Tur var väl det för det gick lite snett under narkosen så när jag vaknade hade jag lunginflammation och fick ligga kvar på uppvaket ett dygn utan min lilla tjej så jag är glad över att vi hade de där 7 timmarna innan.

Sjukgymnasten sade att de håller på med någon forskning just nu på Huddinge sjukhus om kvinnor som får total SR - varför de får det och hur man kan förhindra det osv. Hon sade även att hon tycker att man har blivit mycket bättre på att ta hand om de kvinnor som drabbas. Skönt att höra.

Jag har inte haft några problem alls men nu 3 mån efter känns det ibland som att jag läcker lite urin när jag reser mig upp när jag precis varit på toaletten. Jag har slarvat med knipövningar så det är väl bara att sätta igång ordentligt med dessa antar jag.

• Thösen

Skriver här då. Tack näktergalen för att du påpekade det

Hej!

Jag undrar är det vanligt med återbesök? Fick Perinealbristning grad4 och grad 4.
    Själv har jag inte varit på återbesök. Fick be min BM plocka bort stygnen då dom inte lossnat.
    Toabesöken har varit en pina efteråt. Har nu gått 4 månader sen förlossningen å jag tar fortfarande lactulos ibland för att jag inte ska gå sönder igen. Det känns som så när man går på toa ibland.

Tacksam för svar!

• Duttan

Jag var inte kallad till något återbesök. BM var den enda som kollade vid den vanliga efterkontrollen.

• Unika

Lilla näktergal - jag minns inte namnet men kan be att få kolla det i min journal när jag ska till BM nästa gång. Det var i alla fall en kvinna och hon tog emot mig på anorektallaboratoriet på MAS. De känner till henne nere på kvinnokliniken - så skulle du vilja ha kontakt med henne så kan kvinnokliniken remittera dig dit.

Den undersökning hon gjorde på mig och de uttalanden hon togs med i bedömningen inför min nästa förlossning.

BM har inte kompetens att bedöma eventuella sviter efter en sfinkterruptur. framför allt kan de inte se från utsidan hur funktionen har påverkats. Det kan man inte med "fingret i rumpan"-tekniken heller (om det är fler än jag som blivit utsatta för det). Eventuella defekter på inre eller yttre ringmuskeln ses bara med ultraljud. Och vad gäller funktionen så finns det en apparat som utför tryckmätning och kan med exakthet säga vilken funktion man har.

Kräv ordentliga återbesök/bedömningar så att ni har bättre underlag inför beslut kring kommande förlossning osv.

• Lilla näktergal

Unika: Jag har för flera månader sedan fått remiss till ultraljud av ändtarmen, tror hon hette Gisela eller nåt sånt om jag inte minns fel. Måste nog ringa dit nu och höra vad som står på.

• Unika

Thösen - som jag skrev ovan - kräv ett ordentligt återbesök. Nöj dig inte med att BM kollar lite snabbt... Angående Lactulosen så drack jag också den ganska länge. Sen gick jag över till att svepa ett ordentligt glas med psylliumfrö varje mogon (som hade fåt stå i minst en timme). Det höll magen i schack tills att jag vågade riskera att jag var hård i magen.

Ett bra tips mot "taggtrådskänslan" som kan komma i samband med toalettbesök är Xylocain-salva. Det är en bedövningssalva som man kan köpa reeceptfritt på apoteket. Ta på den en stund innan och var försiktig med krystandet (låt magen sköta det själv, låt det ta tid). Eftersom den milda bedövningen sitter kvar en stund efteråt så kände i alla fall jag ett minskat obehag. För mig satt det nog mycket i huvudet också, och minsta lilla svid gjorde att jag trodde att nåt skulle gå sönder. Så är naturligtvis inte fallet.

• Unika

Lilla näktergal - det är säkert hon. Jag minns inte hur länge jag fick vänta på min kallelse - kanske någon eller några månader. På kallelsen kommer att stå vad du ska göra, men jag tippar att det är UL i ändtarmen samt tryckmätning. Inget skoj, men absolut inte ont. Och framförallt jätteskönt att ha det gjort.

• Nie

Skriver en rad så jag får in tråden i mina favoriter.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!