Duttan - Efter kejsarsnittet är du uppe på fötterna samma dag. De tar nämligen ut katetern efter några timmar och sen ska du kissa minst 300 ml innan de "klarskriver" dig efter snittet. Första natten så ringde jag på klockan när jag ville ha min bebis till mig. Men efter det klarade jag mig helt själv. De erbjöd mig morfinsprutor - mn det fanns det definitivt inget fog för att ta. Egentligen tyckte jag att det var onödigt med naproxen också, men jag unnade mig lyxen att vara i princip smärtfri.
Kateter var obehagligt att sätta (kändes som att kissa på sig), men gjorde inte ont. Ryggbedövningen var inte skön att sätta - men gjorde inte ont. Under själva ingreppet så kunde jag känna att de var igång, men det känns precis som när man killar ett avdomnat ben, dvs ingenting. Toalettbesöken var besvärsfria redan från dag 1.
Framförallt - Lyckan över att höra mitt barns första skrik, och att få honom på bröstet var precis lika stor som efter min vaginala förlossning (kanske till och med större).
Jag är väldigt glad att jag fick rekomendationen att välja snitt denna gången. Men jag inser att alla är "unika" och därför ska jag inte uppmana någon annan att göra detsamma. Dock kan jag säga att jag tror att vi har varit med om något av det mer smärtsamma som man kan efter en förlossning, och därmed kan det bara bli lättare andra gången. Jag hoppas verkligen att alla vågar bli gravid igen, för det finns alternativ till att riskera sfinktern igen.