• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • 0Love0
    Thösen skrev 2007-08-16 13:36:22 följande:
    Skriver här då. Tack näktergalen för att du påpekade det Hej!Jag undrar är det vanligt med återbesök? Fick Perinealbristning grad4 och grad 4.Själv har jag inte varit på återbesök. Fick be min BM plocka bort stygnen då dom inte lossnat. Toabesöken har varit en pina efteråt. Har nu gått 4 månader sen förlossningen å jag tar fortfarande lactulos ibland för att jag inte ska gå sönder igen. Det känns som så när man går på toa ibland.Tacksam för svar!
    Jag blev endast kollad dagen efter men inte på efterkontrollen
  • Thösen

UNika. Du har så rätt, det är nog mest psykiskt.

Får jag fråga en annan sak, som kanske inte har med det här att göra men ändå lite.
    Eftersom jag sprack så mkt som jag gjorde så har min stora fasa varit att ha sex. Jag har varit så rädd så jag skjutit upp det nu i 4 månader. Det gick bra, men det kändes lite konstigt, precis som om det var en liten kant (inuti vaginan) i vägen!?

Är det fler som gärna väntar? Å hur länge? Är det fler som tycker det känns konstigt inuti?
    När man knappt vågar gå på toa är det kanske inte så konstigt om man inte vill ha sex.

Jag aknske oroar mig för mkt, men jag är definitivt rädd inför kommande förlossning även om jag har planerat att göra det vaginalt även nästa gång.

Tack för att ni står ut med frågvisa mig!

• Lobelia 07

Thösen - Har en känsla av att när de syr ihop efter en sfinkterruptur görs mellangården ordentligt lång, tydligen viktigt för att förhindra inkontinens. Den kanske är längre än innan? Det kanske är det du känner som en kant? (känner igen känslan...)

• Nenne07

Thösen: Jag känner också igen det där med "kant". Känns som om skelettet går emot liksom, ha ha, knäpp förklaring men jag vet inte hur jag ska förklara det.
    Men jag måste säga att både jag och sambon tycker att sexet blev mycket bättre efter allt detta. Han skämtade häromkvällen efter en tur i sänghalmen att vi borde skicka en blomma till de som sydde mig

• Unika

Glidmedel! Då funkar det. Och efter några träningsomgångar så vips så är man "van" igen och fungerar som vanligt.

• Unika
    0Love0 skrev 2007-08-16 21:22:31 följande:
    Jag blev endast kollad dagen efter men inte på efterkontrollen
    Jag förstår inte riktigt varför du inte ser till att bli ordentligt kollad innan du väljer att föda vaginalt igen. Jag vet att du har skrivit tidigare att det inte finns några alternativ för dig - men skulle det inte vara skönt att få en ordentlig undersökning ändå? Så att du vet vad du ger dig in på (ifall du skulle spricka en tredje gång) så att säga.
  • 0Love0
    Unika skrev 2007-08-17 20:37:53 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför du inte ser till att bli ordentligt kollad innan du väljer att föda vaginalt igen. Jag vet att du har skrivit tidigare att det inte finns några alternativ för dig - men skulle det inte vara skönt att få en ordentlig undersökning ändå? Så att du vet vad du ger dig in på (ifall du skulle spricka en tredje gång) så att säga.
    För att jag inte ser någon anledning till det.Spricke rjag så spricke rjag för jag ska inte ha något snitt=)
  • Unika

Okej.

0Love0 skrev 2007-08-17 20:39:09 följande:
    För att jag inte ser någon anledning till det.Spricke rjag så spricke rjag för jag ska inte ha något snitt=)
  • Tjuffs

Angående det där med sex, jag har läkt bra och inte haft några problem av min ruptur förutom den första månaden då jag hade rätt ont, men det tog ändå 9 mån innan jag vågade mig på det igen. och det gick faktiskt bra.

• Norrland77

OLoveO, sa du inte till BM att kolla efter din andra förlossning och SR?

Varför är du så emot snitt? Vad skulle hända om BM och läkare säger till dig under värkarbetet att du måste snittas?

Träffade en 5 veckor gammal bäbis idag som kom genom ett akutsnitt, den mamman hade inte så mkt att säga till om i det läget om hon inte ville riskera både sitt och barnets liv.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!