• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • 0Love0
    Norrland77 skrev 2007-08-18 22:15:58 följande:
    OLoveO, sa du inte till BM att kolla efter din andra förlossning och SR?Varför är du så emot snitt? Vad skulle hända om BM och läkare säger till dig under värkarbetet att du måste snittas?Träffade en 5 veckor gammal bäbis idag som kom genom ett akutsnitt, den mamman hade inte så mkt att säga till om i det läget om hon inte ville riskera både sitt och barnets liv.
    Nej det slapp jag.
    Jag kommer säga till dom att jag vill fortsätta ändå så länge jag orkar.
  • Wolfie

Här händer det mycket på några dagar! Kul! Kan inte låta bli att dra på munnen åt att flera av oss vill ha en tråd om sfinkterrupturer som en av våra favoriter

Nu har jag i alla fall varit på läkarbesök för bedömning inför nästa förlossning (i Linköping). Jag måste säga att jag är nöjd. Jag tyckte att hon svarade bra på mina frågor och tog hänsyn till mina funderingar när vi bestämde hur den här graviditeten och förlossningen ska skötas. Det kändes som att hon vägde in att jag har problemfria graviditeter, att jag tyckte att förra förlossningen var en positiv upplevelse, och viktigast av allt var att allt hade läkt ihop så bra som det bara kan. Hon sa att mellangården hade en bra längd, att muskeln var rund som den skulle vara och hon antecknade att jag vid något tillfälle har läckt litegrann urin när jag hoppat, men att jag inte har upplevt något problem med funktionen i själva sfinktern. Hon gav mig 10 poäng av 10 möjliga sa hon (tjihoo!), och så fick jag beröm för knipet också. Det komiska är att jag blev smickrad och nästan tog det som en komplimang

I vilket fall så bedömde hon att jag skulle kunna föda vaginalt även denna gång, och varken hon eller jag tyckte att kejsarsnitt är ett bra alternativ med tanke på risken för komplikationer och att jag har läkt så bra efter min SR. Enligt henne är risken att spricka så rejält mycket mindre vid andra förlossningen jämfört med första, och om jag skulle spricka i ärret så skulle det enligt henne kunna läka lika bra igen (även om man kanske spricker lite, så sa hon att risken att det skulle gå hela vägen bak till sfinktern den här gången var mycket liten). Hon gick med på att jag ska få göra ett tillväxtultraljud i v.38, men om det inte visar på ett extremt stort barn så ska jag fortsätta graviditeten som vanligt. Hon skrev in att jag ev kan sättas igång efter 40 v, om barnet är normalstort, eftersom jag är lite rädd för att det här barnet ska bli lika stort eller större än Emma. Vi får väl se vad som händer, men det kändes bra efter läkarbesöket, och om jag mot all förmodan skulle få en SR igen så hoppas jag att den blir omhändertagen på ett lika bra sätt som förra gången. Det är verkligen upprörande att omhändertagandet skiljer sig så mycket åt runt om i landet!

• Norrland77

Wolfie, vad skönt! Låter som du har en sund inställning till det hela.

• Thösen

Hej igen!

Kanten jag pratade om som jag kände under sexakten är liksom mer till vänster en bit in i slidan. Vet inte vad det är, men efter man passerat den så gick det jättebra. Var bra den lilla biten som gjorde att det hela tog så lång tid.

Jag funderar över om man kan begära igångsättning när man passerat 39+6 nästa graviditet. Då jag inte önskar spricka igen. Led länge av dom där stygnen. Har än idag problem att göra nummer 2. Är "folket" lite snällare och mer förstående efter en SR?

Är lite orolig över att bebisen kanske kan vara större nästa gång.
    Även om tjejen inte var SÅ stor med sina 3,8 kg å huvudomfång 36cm.

• Lilla näktergal

Här har varit dött ett tag.

Idag ringde dom från bäckenbottenmottagningen och jag har ÄNTLIGEN fått tid till undersökning av ändtarmen. De ska kolla sfinktrarna med ultraljud och mäta trycket, alltså hur bra/dåligt man kan hålla gas. Jag har väntat på denna undersökning i 6 månader. Anledningen är att jag har lite problem med gasläckage och annat. Störst problem är dock en brännande smärta. Jag håller på att bli utredd angående den men har redan fått ett tråkigt besked och det är att jag fått en bestående nervsmärta pga rupturerna i ändtarmen. Detta är jätte svårt att medicinera, tyvärr. Och mycket ovanligt .

• Wolfie

Lilla Näktergal, det var verkligen tråkigt att höra att du har fått bestående men. Hoppas att undersökningen leder till något gott, men det är verkligen dåligt att du har behövt vänta på den så länge. Sjukvården är inte alltid så snabb som man kan önska, tyvärr.

• 0Love0

Skulle tro att jag har men med men inget jag vill göra något åt,kanske bara nu under graviditet med som det är problem

• Unika

Lilla näktergal - jättetråkigt att höra om nervskadan. Ta upp det på ditt besök hos Gisela (om det nu var så hon hette). Eftersom hon är kirurg så kanske hon har en annan infallsvinkel och kan föreslå nån åtgärd.

Ett tips inför tryckmätningen är att vara beredd på att det känns som att man ska bajsa på sig (men det gör man såklart inte). Man luras att tro det eftersom lilla maskinen drar ut "tråden" ur gumpen medan men kniper. Jag tyckte att det var svårt att knipa när det kändes så, så det tog ett antal försök innan jag fick till det. Jag säger bara KNIIIP för allt du är värd.

• Lilla näktergal

Unika: Tack för tipset om att knipa för allt jag är värd! Innan trodde jag att jag skulle till en som heter Gisela men nu tror jag att jag ska till en som heter Marianne...vi får se.

• jezz1978

Thösen
    Jag blev lovad igångsättning om jag ville med 2an om jag skulle ha gått över tiden. Men jag skulle ringa samma dag och så kunde man göra ett tillväxtUL och mäta bebisens storlek och ta ställning då om igångsättning.
    Jag tycker att dom verkade gå med på det mesta om man avstod från KS. Fick oxå högre KSberedskap om förlossningen skulle dra ut på tiden (då risken för SR är större vid en långdragen förlossning)

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!