• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lonicera

Som jag har fått det beskrivet för mig angående hur de rekonstruerar mellangården, så syr de med en enda tråd med tag från sida till sida i det undre lagret. Sedan drar de ihop alltihop genom att dra i trådändarna. Så det blir som att dra i snosnörena på en sko. Sedan antar jag att de även syr ihop huden också på något sätt.

• Lilla näktergal

Jag har ingen aning om hur många stygn jag blev sydd med, men det var såklart både in- och utvändigt. Jag har ju till och med stygn kvar invändigt och det har nu gått 1 år sedan jag syddes...

Maddixen: Mitt sår i mellangården tog 12 veckor för att läka helt. Länge länge hade jag småsår som sved som sjutton och småblödde när jag krystade eller bajsade. Jag frågade då om de skulle pensla på något för läkningen skulle påskyndas. Nej var deras svar, det fick ta sin tid. Jag blev tvungen att badda med alsollösning eftersom mitt tillslut varade lite. Ömma kan det göra läääänge till bara så du vet. Den inre läkningen kan också ta flera månader till men det är ju inget som syns.

• Lonicera

Men kan du inte få stygnen borttagna nu då? Jag blev sydd med självupplösande tråd.

Något som jag aldrig fick veta är det tar väldigt lång tid för en sfinkterruptur att läka. 6 månader efter förlossning kan rupturen fortfarande vara under läkning. I BB-broschyren som jag fick stod det bara att bristningarna är läkta efter några dagar, men att större bristningar kan ta längre tid.

Inte heller fick jag veta att förstoppningar under läkningstiden ger en onödig påfrestning på sfinktern.

3 månader efter förlossningen hade jag fortfarande blåmärkeskänsla i bäckenbotten. Jag blev penslad med etsande vätska vid efterkontrollen, eftersom jag hade besvär med slemhinneflikar (som ej hörde hemma i hudlagret) som sved. Dessa etsades alltså bort.

• 0Love0

Börjar närma sig för mig,nervös som bara den men jag hoppas och ytror inte pånån sfinkter denna gången.

• MadixenIII

Jag hade tänkt börja med babysim som startar nästa vecka, men det kanske inte är så smart att bada i bassäng när man har lite sår här o där...
    Synd!

• MadixenIII

En liten fråga??? Har ni börjat med sex igen?
    För mig känns det väldigt långt borta då jag precis kunnat börja med knipövningar då det gjort för ont tidigare... Och nu när jag fått sår i ärrvävnaden så känns det ännu längre bort...

=O)

• april79

Måste bara fråga er som vet, gör det ont när stygnen "lossnar" och är det normalt att de lossnar 2,5 v efter förlossningen? Det har idag börjat göra riktigt ont igen efter att ha varit ok ett tag och jag ser att det finns lösa trådar så stygnen verkar släppa. Fick en sfinkter ruptur grad 3 vid förlossningen den 18 september. Tack för snart svar!!

• april79

och en annan sak - när har ni börjat göra knipövningar? jag har fått beskedet att börja 2 v efter förlossningen men läser att en del inte börjar förrän 4 v efteråt...

• Lilla Pruttan

Första gången jag är här. Drabbades av SR grad 4, tre stygn utvändigt och väldigt många invändigt (blev sydd i 60 minuter).

Fick rådet att vänta med knipövningar i 6 veckor då ringmuskeln behöver tid att läka till i "lugn och ro".

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!