• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lobelia 07

Nie, jag tycker det verkar som läkarens personliga åsikter också väger in... Sen tror jag de tycker att det är viktigt att man gör det som känns bra, jag fick veta att det går bra att föda vaginalt om man inte fått besvär efteråt av sin SR (i och för sig total SR), om man inte känner sig rädd, annars planerat kejsarsnitt. Tycker i allafall att det verkar konstigt att råda någon som fått en grad 4 till att föda vaginalt, eller i allafall ovanligt. Sen finns det ju olika uppfattningar hos läkare om vad som är att ha besvär efter en SR. Har själv fått höra att även de som inte fått SR också ofta har problem med analt läckage och därför kanske man inte kan vara säker att det beror just på rupturen utan på förlossningen som sådan. Alltså kan man då inte anses ha några besvär just efter sin SR.

• 0Love0
    Duttan skrev 2007-10-13 23:24:42 följande:
    OloveO, Brukar du skriva förlossningsbrev och ta med? Där kan man ju skriva att man vill att de ger stöd åt mellangården när barnets huvud tränger fram. Hoppas det går bra och du slipper få det igen. Lycka till!
    Jag gjorde förra gången,men inte denna har jag gjort det
  • Tjuffs

Läkaren som jag träffade på efterkontrollen sa att det är olika vad olika läkare rekomenderar efter en SR, hon rekomenderade nästan alltid en vaginal förlossning medan hon har kolegorsom tycker att snitt är bättre.

• Unika

Är epidural och spinal samma sak? Jag vet inte vilken variant jag fick. Men hur som helst så var det obehagligt men inte smärtsamt. Kanske upplever man det annorlunda när man får den under pågående vaginal förlossning då man är trött och slut och har jätteont.

Jag tycker också att det är knepigt att läkarna ser så olika på vilka rekomendationer som ska ges efter en sfinkterruptur. jag menar, det är ett ganska stort beslut att ta. Och tycker personligen att det är nåt man ska slippa bestämma själv (om man inte vill såklart).

• Lonicera

Läkarens uppgift blir ju att ha kunskap om och tala om vilka fördelar resp nackdelar som finns med resp förlossningssätt i dessa fall. Den upplysta patienten måste ju ha rätt att få välja i och med att det inte finns några garantier för hur nästa förlossning går och vilka besvär som ev kan uppkomma.

• Nie

Klematis: Varken jag eller min kompis blev undersökt utan vi hade båda två "bara" ett samtal med våra respektive läkare. De har alltså inte sett hur vi har läkt ihop utan bara gått på vilka problem vi hade efter förlossningen. Jag ska till min bm imorgon och prata med henne om att jag tycker att det låter konstigt...

Jag har också läst i SFOG och sett vad som står där. Varken jag eller min kollega är analinkontinent så då (enligt rapporten) borde varken jag eller hon bli snittad.

Nu är det ju iofs så att jag är livrädd inför ett snitt då jag tycker att det är onaturligt, att min kropp borde fixa en vaginal förlossning och att jag verkligen inte vill bli uppskuren.

• Norrland77

Unika, epidural och spinal sätts på samma sätt, alltså i ryggraden, men spinalen sätts en gång och kan inte fyllas på, den "räcker" alltså inte lika länge som epidural som kan fyllas på.

• Mimer

Jag måste få ett råd av er som varit med förut...
    Det är nu 5 veckor sen min grad 4 SR, och det har läkt ok har det kännts som, förutom senaste dagarna som det har börjat göra riktigt ont i ringmuskeln igen, särskilt på ena sidan, antar det är där det  sprack kanske och alltså sytt. Gör mest ont när jag bajsar, även om det är smått o mjukt det som kommer. Känns som en rejäl spricka som svider liksom, men det syns ingenting! Har tittat och kännt efter men inget konstigt förutom att det är lite hårt vid ärret där och i mellangården och stramt antar jag.
    Kan det bli lite för stramt och att det är det som känns? Innan ärret blir mjukt igen liksom?
    Kan det vara nåt stygn som är konstigt? Men de borde ju vara upplösta och borta vid det här laget väl?

Usch, det känns lite svettigt att göra nr 2 igen, jag trodde det bara skulle bli bättre hela tiden, inte gå tillbaka...

• Lonicera

Nie, om du känner att du inte har blivit tillräckligt utredd tycker jag att du ska försöka få en läkartid så att du känner dig nöjd och förvissad om att de vet vad de talar om.

Sedan är det min erfarenhet att man ska gå på sin egen magkänsla vad gäller viktiga beslut. Det finns inget värre än att råka ut för negativa saker om man själv inte har fattat beslutet utan mot sin egen övertygelse följer någon annans beslut/råd. Det är betydligt lättare att ta ett nederlag om det är en konsekvens av ett eget val.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!