• Wolfie

Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!

Hej på er tjejer!

Det här är en tråd för oss som har fått sfinkterruptur vid förlossningen. Här kan vi prata med andra som råkat ut för samma sak, ställa frågor, stöta och blöta, peppa och framför allt prata, prata, prata!

Det har funnits flera trådar om ämnet förut, och det här är som sagt en fortsättning på tidigare trådar, så jag hoppas att alla, såväl "gamlisar" från de gamla trådarna och nykomlingar, hittar hit!
    Länkar till tidigare trådar:
    I de gamla trådarna finns massor av information, scrolla igenom så syns länkar till olika undersökningar och avhandlingar som kan vara intressanta att läsa.

Del 1: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m9368420.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m11502736.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m14467826.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17515831.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20915805.html
    (i trådstarten på del 5 finns bl a tips på övningar och många länkar till informationssidor)

En annan bra tråd att läsa:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m15969983.html

Hoppas som sagt att många hittar hit, så att vi kan peppa och stödja varandra, försöka svara på varandras frågor och dela med oss av våra erfarenheter. Ha det bra!

• Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
  • Lonicera

Nu tror jag inte att förlossningen kommer att gå dåligt, oavsett förlossningssätt. Jag ville bara säga att man borde lita mer på sin intuition.

• Nie

Pratade med min bm om läkarutlåtandena igår. Hon sa att min läkare visste vad han pratade om eftersom han håller sig ajour med ny forskning och tar del av utredningar. Den andra läkaren var av den "äldre" generationen och hade egentligen inte sådan kunskap att han ska kunna uttala sig om en kommande förlossning och utgången av den. Jag känner mig nöjd nu och håller fast vid att jag ska föda vaginalt.

• Zorn

Hejsan tjejer. Hittade just hit. Jag födde min dotter den 5 oktober. Förlossningen gick jättebra fram till krystvärkarna som pga. EDA:n blev lite svagare. Jag fick dropp och allt flöt bra även tills huvudet kommit ut. BM var säker på att jag inte skulle brista någonting alls. När axlarna kom brast jag hela vägen. Fick en total Svinkterruptur och fick skickas till operation strax därefter. Jag fick ingen information om vad som hänt och varför. Jag förstod dock att det vara allvarligt eftersom jag åkte på en operation. Jag upplever det som väldigt traumatiskt eftersom varken BM som jag hade eller någon annan kunde hitta en anledning till att jag brast. Fy F-N vad ont det fortfarande gör även om det är bättre än just dagarna efter.

Jag är otroligt orolig över att gå på toaletten och äter fortfarande Toilax. Är det någon som har tips på något som inte är lika beroendeframkallande men som fungerar bra?
    Jag är även orolig över hur man skall kunna hålla inne urin och avöfring. Hur funkar det med sex?

Åhhh vad tackam jag är över att jag hittade hit.

• Spritza

Jag skriver väldigt sporadiskt i denna tråd men håller mig uppdaterad i vad som skrivs. Fick total sfinkterruptur m en massa efterföljande komplikationer 2005.
    Jag har fått uppfattningen att det är ett gäng gravida som är inne och skriver. Jag fick + på stickan härom dagen och börjar så klart direkt oroa mig för ett och annat. Hur har det gått för er att hålla avföring, gas o urin under graviditeten? Det funkar rätt bra för mig i vanliga fall men oroar mig för en försämring nu när jag blir tyngre och trycket ökar. Gör även hormoner att man blir slappare i muskulaturen? Jag är rätt dålig på att knipa så det kanske är hög tid att öka på...
    Tacksam om någon vill skriva några rader.

Zorn. Jag förstår att det är tuffa tider för dig nu... Det är så himla jobbigt med toa-ångest. Har du testat paraffinolja? Inget vidare att dricka men hjälper till att smörja tarmen så att avföringen får bättre "glid"! Jag åt inte en måltid i början utan att först ta en liten skvätt. Och så en massa fibrer i maten o mycket att dricka. Med tiden blir allt bättre, fast det inte känns så just när man är där du är nu.

• Duttan

Zorn, välkommen hit och grattis till dottern! Här finns mycket råd och tröst att hämta kan jag säga. Trist att du inget fick veta innan operation. Det känns ju så snopet att inte få va med sitt barn. Jag fick min son för drygt 3 år sedan och har hängt i olika trådar sen dess, fick en grad 3 och 4. I min blogg har jag lite samlade tips på vad man kan tänka på efter en sfinkter.

Till en början har man besvär att få avföringen mjuk. Men det finns Laktulos t ex som man kan ta ganska mycket av. Jag hade också svårt att hålla mig när jag skulle på toaletten, lite kom i bindan. Men det går att träna upp. Sakta men säkert kan man göra övningar. Först liggandes i sängen när man ammar t ex. Så blir det också regelbundet över hela dagen. Sedan höll jag i spjälsängen för att få stöd till övningarna. Helt bra kände jag mig först efter drygt ett halvår då jag började rida igen.

Och sex, ja hör till dem som väntade över ett halvår. Låter trist, men jag ville känna mig redo först. Sen gör hormonerna att man ibland är lite torrare dessutom och har minskad lust. Bättre blev det för mig när jag slutat amma.

• Duttan

Spritza, Grattis till plusset, jag är i v.25 nu. Känner mig inte nämnvärt slappare, men det kan ju bli... Däremot känner jag som de flesta som får tvåan, tyngdkänsla när jag står länge. Det bränner som om jag inte får blod till bäckenbotten. Och om jag nyser eller hostar så är det svårare att hålla emot.

• pumpapaj

Spritza: Under andra graviditeten fick jag efter ett tag, ung i vecka 25 kanske, alltmer besvär med att hålla urin om jag hostade eller nös. Avföring var aldrig ett problem. Jag var helt förtvivlad för jag kissade ju på mig lite varje gång jag hostade och jag hade verkligen gjort knipövningar som jag skulle och mer därtill. Enligt min bm var det just graviditeten som gjorde det, både att man blev tyngre och hormonerna. Vet inte egentligen om sfinkterrupturen hade så mkt med saken att göra för andra kompisar som inte alls haft sådana bristningar har haft exakt samma problem. Men bm sa i alla fall KNIP KNIP KNIP FORTSÄTT KNIP. Jag var ju rädd att problemen skulle fortsätta efter förlossningen också, men det har de faktiskt inte gjort. Och då fick jag ju ändå ännu en sfinkterruptur. Grattis till plusset.

Och jag instämmer i att paraffinolja är läskigt men väldigt bra!

• Mimer

Zorn - grattis till flickan, men beklagar att även du skulle behöva hitta hit då .
    Jag födde min som 12 september och hade också en perfekt förlossning, till slutet då han behövde snabbt ut pga låga hjärtljud med liten sugklocka, ocj jag brast också hela vägen när axeln for ut, efter vad jag tror. Fick också ganska dåligt med information om vad som hänt o varför.
    Var ocjså rädd för toabesök i början, var dessutom väldigt hård i magen men det avhjälpte jag med ett microlax första gången =lättnad ! Sen bb och efteråt dricker jag alltid en stor slurk, drygt 30 ml Laktulos varje dag, det hjälper bra, är helt ofarligt!
    Mycket fibrer och dricka mycket vatten, promenader o motion så småningom håller magen igång. Nu går jag på toa varje dag. Hade lite ont senaste dagarna igen vid ändtarmen, men tror det har med läkningen att göra, ell fått ngn liten irriterad spricka, så nu tar jag lite xylokainsalva på när det känns som värst och innan jag går på toa och gör nr 2.
    Det kan du prova, det ska bedöva lite.

• Zorn

Duttan och Mimer. Tack för svar.

Jag skall genast försöka att ersätta Toilaxen med Lactulos. Hoppas inte att jag blir beroende av det. Säkrast är väl att ha Microlax hemma. Har även funderat på om jag skall ta hemorrojd-stolpiller. Det mjukar väl upp lite på insidan. Jag hoppas att jag som du mimer läker bra. Jag känner inte alls av lika mycket men om jag går en bit eller sitter ner så känner jag ett tryck neråt.

Förresten jag fick inga restriktioner. Skall man vänta med promenader, lyft och dyl? Hur gör ni?

Vad skönt att man har någon att ventilera sig med. Kram på er. För övrigt är det underbart att vara mamma.

• Sötboll

Zorn: Jag läste att man skulle vänta med tunga lyft i 3 mån, så det gjorde jag. Har nu inga besvär så är nog bra att göra om du kan.

Svar på tråden Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!